مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,240
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,284
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

صفحات

 صفحه شروع 431 | صفحه پایان 440

چکیده

 مقدمه: هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه های گوناگون زندگی انسان به ویژه تامین و ارتقای سلامت روانی دارد. از طرفی نقش شادی در بهداشت روانی, سلامت جسمانی, و مشارکت اجتماعی کارآمد, بسیار مهم شمرده می شود. هدف این پژوهش, تعیین رابطه بین هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی است.روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 353 دانشجوی رشته های پرستاری, مامایی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 91-90 به روش نمونه گیری سرشماری شرکت کردند. پرسشنامه های مورد استفاده شامل: پرسشنامه هوش معنوی علی بدیع و شادکامی آکسفورد بود. داده ها با استفاده از آزمون های تی, آنالیز واریانس و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل پرسشنامه هوش معنوی 152.93±18.83 (از حداکثر 210) و میانگین نمره شادکامی 48.33±16.12 (از حداکثر 87) بود. رابطه مستقیم و معنادار متوسطی بین این دو نمره وجود داشت (p=0.0001 و r=0.6). بین میانگین هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه مثبت معنادار بسیار ضعیفی بود (p=0.041 و r=0.12). میانگین نمره شادکامی با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری نداشت (p>0.05). میانگین هوش معنوی در زنان (154.32±19.45) و در مردان (149.74±17.11) تفاوت آماری معناداری داشت (P=0.048 و t=1.99). میانگین نمره شادکامی در بین رشته های مورد بررسی (p=0.020 و F=3.94) و افراد با وضعیت اقتصادی مختلف, متفاوت (p=0.008 و F=3.98) بود. هم چنین میانگین نمره هوش معنوی نیز در رشته های مختلف (p=0.027 و F=3.65) و وضعیت اقتصادی مختلف تفاوت معناداری (p=0.007 و F=4.15) داشت.نتیجه گیری: هوش معنوی بالاتر با شادکامی بیشتر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان همراه بود. به نظر می رسد ارتقای هوش معنوی باعث داشتن یک روحیه شاد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و در نتیجه بهبود کیفیت مراقبت از بیمارانشان می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رییسی، مرضیه، احمری طهران، هدی، حیدری، سعیده، جعفربگلو، عصمت، عابدینی، زهرا، و بطحایی، سیداحمد. (1392). ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(5 (پیاپی 55))، 431-440. SID. https://sid.ir/paper/59408/fa

    Vancouver: کپی

    رییسی مرضیه، احمری طهران هدی، حیدری سعیده، جعفربگلو عصمت، عابدینی زهرا، بطحایی سیداحمد. ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(5 (پیاپی 55)):431-440. Available from: https://sid.ir/paper/59408/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه رییسی، هدی احمری طهران، سعیده حیدری، عصمت جعفربگلو، زهرا عابدینی، و سیداحمد بطحایی، “ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 5 (پیاپی 55)، pp. 431–440، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button