مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,156
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

860
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان شیوع درک غلط دانشجویان از مفاهیم فیزیولوژی قلب و گردش خون و نقش گذراندن این دروس در کاهش آن

صفحات

 صفحه شروع 427 | صفحه پایان 434

چکیده

 مقدمه: موارد درک غلط, مدل های ذهنی از پدیده هایی هستند که با مدل های علمی پذیرفته شده مغایرت دارند. این مطالعه ارزیابی میزان شیوع درک غلط در مورد برخی از مفاهیم قلب و گردش خون در میان دانشجویان و ارزیابی نقش گذراندن درس فیزیولوژی قلب و گردش خون, در کاهش و یا حذف این موارد درک غلط را, بررسی می کند.روش ها: این تحقیق مطالعه ای توصیفی بوده که در سال 1388 بر روی کلیه 348 نفر دانشجوی مشغول به تحصیل در سه دانشکده پزشکی, پرستاری و زیست شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک و دانشگاه اراک انجام شد. در این مطالعه در قالب پرسشنامه از دانشجویان درخواست شد تا سوالاتی از مبحث قلب و گردش خون جواب دهند, سپس جواب ها با استفاده از آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با استفاده از آزمون مقایسه نسبت ها, وجود اختلاف بین گروه هایی که واحد درسی مربوط را گذرانده یا نگذرانده بودند مورد بررسی قرار گرفت.نتایج: شیوع درک غلط در مورد مقایسه برون ده بطن چپ و راست بین 80 تا 98 درصد بود, در مورد مقایسه سرعت حرکت موج نبض و سرعت حرکت خون در رگ 74 تا 89 درصد, در مورد اثر افزایش مقاومت بر روی میزان جریان خون 99-95 درصد و در مورد مقاومت های موازی و اثر برداشته شدن یکی از اندام ها بر روی مقاومت کل محیطی 73-69 درصد بود. در مجموع دانشجویان, گذراندن یا نگذراندن درس فیزیولوژی قلب و عروق تفاوت معناداری در نسبت موارد درک غلط ایجاد نکرده بود.نتیجه گیری: حداقل در مورد چهار مفهوم مبحث قلب و گردش خون که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند, شیوع درک غلط در دانشجویان زیاد بوده و گذراندن درس فیزیولوژی قلب و گردش خون تاثیر چندانی در کاهش شیوع آن ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پالیزوان، محمدرضا، ژند، ابوالفضل، طاهری نژاد، محمدرضا، شفاعت، امید، و رفیعی، محمد. (1390). میزان شیوع درک غلط دانشجویان از مفاهیم فیزیولوژی قلب و گردش خون و نقش گذراندن این دروس در کاهش آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(4 (پیاپی 33))، 427-434. SID. https://sid.ir/paper/59497/fa

    Vancouver: کپی

    پالیزوان محمدرضا، ژند ابوالفضل، طاهری نژاد محمدرضا، شفاعت امید، رفیعی محمد. میزان شیوع درک غلط دانشجویان از مفاهیم فیزیولوژی قلب و گردش خون و نقش گذراندن این دروس در کاهش آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(4 (پیاپی 33)):427-434. Available from: https://sid.ir/paper/59497/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا پالیزوان، ابوالفضل ژند، محمدرضا طاهری نژاد، امید شفاعت، و محمد رفیعی، “میزان شیوع درک غلط دانشجویان از مفاهیم فیزیولوژی قلب و گردش خون و نقش گذراندن این دروس در کاهش آن،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 33)، pp. 427–434، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59497/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا