مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

938
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی سواد آماری مدیران و کارشناسان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

صفحات

 صفحه شروع 194 | صفحه پایان 205

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت آمار و اطلاعات در سیاست گذاری و تصمیم گیری های نظام سلامت, فهم و قدرت پردازش, تفسیر آمار و نمایش آن توسط کارشناسان از اهمیت بالایی برخوردار است, لذا این بررسی با هدف تعیین سواد آماری و عوامل موثر بر آن در بین کارکنان حوزه ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش ها: مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که بر روی 545 نفر کارکنان حوزه ی بهداشت, به صورت سرشماری در سال 1391 انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای قسمت هایی از آن (تعیین سواد خواندن و تفسیر نمودار و خواندن جدول) از پرسشنامه استاندارد شیلد (Schield) استفاده گردید و پس از تایید روایی و پایایی آنها به کار گرفته شد. داده های مطالعه با روش های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: در این مطالعه میانگین سنی افراد 36.2±7.2 سال بود. نمرات سواد آماری کل برای زنان و مردان به ترتیب 41.6±19.08 و 46.3±16.3 از 100 بود. بین میانگین نمرات سواد آماری کل با جنسیت, میزان تسلط به زبان انگلیسی, سطح تحصیلات, رشته ی تحصیلی, تعداد واحدهای گذرانده شده درس آمار, تعداد ساعت مطالعه و میزان علاقه به حوزه ی کاری, رابطه معناداری وجود داشت (p<0.05).نتیجه گیری: میانگین نمره سواد آماری نشان دهنده سواد آماری پایین کارکنان است, لذا توجه به بهبود و توسعه مستمر سواد آماری با برگزاری کارگاه های آموزشی و نیز حذف شکاف بین موضوعات و تکنیک های آماری که دانشجویان در دوران تحصیل در دانشگاه می آموزند و آنچه که در محل کار مورد استفاده قرار می گیرد می تواند موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادی، افشان، احمدی، علی یار، و حسانی، سمیه. (1393). ارزیابی سواد آماری مدیران و کارشناسان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(3)، 194-205. SID. https://sid.ir/paper/59507/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی افشان، احمدی علی یار، حسانی سمیه. ارزیابی سواد آماری مدیران و کارشناسان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(3):194-205. Available from: https://sid.ir/paper/59507/fa

    IEEE: کپی

    افشان جوادی، علی یار احمدی، و سمیه حسانی، “ارزیابی سواد آماری مدیران و کارشناسان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 3، pp. 194–205، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button