مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,015
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

510
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان اردبیل از فروردین ماه 1380 تا اسفند 1380

صفحات

 صفحه شروع 381 | صفحه پایان 386

چکیده

 زمینه و هدف: شایعترین علت مرگ افراد بین 1-44 سالگی ناشی از صدمات می باشد و در کل سومین علت مرگ در تمام سنین را شامل می شود. تصادفات جاده ای و شهری با وسایط نقلیه موتوری و اثرات آن در مجموع %50 از موارد ضربه های وارد به انسان را شامل می شوند. میزان مرگ و میر در حوادث ترافیکی بیانگر عمق فاجعه بوده ولی بهرحال بیشتر مصدومین قابل نجات بوده و اغلب این حوادث قابل پیش گیری هستند. تصادفات در کشور های در حال توسعه از جمله کشور ما ازاهمیت خاصی برخوردار است, زیرا علاوه بر از دست دادن تعداد زیادی از نیرو های فعال اقتصادی و اجتماعی, خسارات زیادی نیز بر پیکر جامعه وارد می کند, بطوری که نرخ خسارات و ضایعات ناشی از تصادفات بالغ بر %3 تولید ناخالص کشور می باشد.روش کار: پژوهش حاضر که یک مطالعه توصیفی بوده و به منظور بررسی اپیدمیولوژیک حوادث منجر به فوت استان اردبیل از فروردین 1380 تا اسفند 1380, با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از پزشکی قانونی اردبیل در بیمارستانها انجام شد و تحت نرم افزار spss تحلیل گردید.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده که مشتمل بر 272 مورد فوت در اثر حادث نشان می دهد که اغلب فوت شدگان حوادث, مذکر (%82) و در رده سنی 21-30 سال (%19.9) قرار دارند. وجود رابطه معکوس بین میزان تحصیلات و فراوانی متوفیان از یافته های دیگر این مطالعه بود. همچنین مشخص شد که اغلب وسایل نقلیه منجر به فوت وسیله نقلیه سبک بوده (%70.6) و اکثر قربانیان حوادث را عابرین پیاده تشکیل می دهند (%34). میزان تصادفات جاده ای بین شهری (%63.6) و تصادفات داخل شهری (%36.4) بود و اغلب حوادث در فصل تابستان رخ داده اند (%38.2) اغلب مرگ و میر ها در محل حادثه و در دقایق اولیه پس از تصادف رخ داده (%50) و علت مرگ و میر اکثر متوفیان صدمات متعدد (%48.5) و صدمات مغزی (%46.4) بوده است.نتیجه گیری: جنس مذکر, سن 21-30 سال, سطح تحصیلات پایین افراد, فصل تابستان و وسیله نقلیه سبک فاکتور های موثر در میزان مرگ ناشی از تصادفات بوده و علت عمده آن صدمات متعدد و صدمات مغزی بود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رستمی، خلیل، ظهوری، حسین، و صیادرضایی، ایرج. (1387). بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان اردبیل از فروردین ماه 1380 تا اسفند 1380. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، 8(4 (پیاپی 30))، 381-386. SID. https://sid.ir/paper/59596/fa

Vancouver: کپی

رستمی خلیل، ظهوری حسین، صیادرضایی ایرج. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان اردبیل از فروردین ماه 1380 تا اسفند 1380. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل[Internet]. 1387؛8(4 (پیاپی 30)):381-386. Available from: https://sid.ir/paper/59596/fa

IEEE: کپی

خلیل رستمی، حسین ظهوری، و ایرج صیادرضایی، “بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان اردبیل از فروردین ماه 1380 تا اسفند 1380،” مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، vol. 8، no. 4 (پیاپی 30)، pp. 381–386، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59596/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button