مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,179
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

600
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی رفتار کودکان در کلینیکهای دندانپزشکی و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی مادران

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه و هدف: برای انجام معاینه و اقدامات داندانپزشکی با کیفیت مطلوب برای کودکان و همچنین القای نگرش مثبت نسبت به این اقدامات در آنان, آگاهی و شناخت درست از رفتار کودکان و عوامل موثر بر آن اهمیت اساسی دارد. طی سه دهه گذشته, مطالعاتی در این زمینه انجام شده است و این مطالعه نیز با هدف دستیابی به راهکارهای مناسب به منظور کنترل و نتیجه گیری بهتر از اقدامات تشخیصی و درمانی و تاثیر ویژگی های شخصیتی مادر – بعنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر رفتار کودک انجام شد.روش کار: در این مطالعه 104 کودک (53 پسر و 51 دختر) گروه سنی 6-3 ساله همراه با مادران شان بطور تصادفی انتخاب شدند. کودکان سابقه ای از مراجعه به دندانپزشک نداشته و هیچ گونه معلولیت جسمی و روانی یا رفتارهای ویژه نیازمند کنترل نداشتند. سنجش رفتار کودکان در طی سه جلسه بر اساس طبقه بندی فرانکل انجام شد که در آن چهار رتبه متمایز تحت عناوین کاملا منفی, منفی, مثبت و کاملا مثبت به دقت تعریف و نمره گذاری شده اند. در جلسه اول, کودک معاینه شد, در جلسه دوم, فلوراید تراپی و در جلسه سوم, یک درمان ترمیمی بعمل آمد. همزمان, ویژگی های روانی رفتاری و شخصیتی مادران از طریق مصاحبه روانپزشکی و با توجه به معیارهای DSMIV و استفاده از آزمون سلامت عمومی (GHQ) ارزیابی شده و چهار گروه عمده نرمال, افسرده, مضطرب و وسواسی, شناسایی و تشخیص داده شدند.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهد که 12.5% کل کودکان در طی سه جلسه فاقد همکاری بوده و اکثریت آنان در گروه سنی 4-3 سال قرار داشتند. این تفاوت با گروه سنی 5-4 سال و 6-5 سال از نظر آماری, معنی دار ی بود (P<0.05). در همه گروه های سنی یاد شده, تفاوت جنسی, تاثیری در رفتار کودک نداشت. همچنین مشخص شد که کودکان مادرانی که شخصیت وسواسی دارند, در مقایسه با سایر مادران, در طی سه جلسه, بالاترین نمره رفتاری را داشته و این تفاوت در جلسه اول از نظر آماری, معنی دار بود (P<0.05).نتیجه گیری: وی‍‍ژگی های روانی رفتاری مادر, در اولین جلسه ملاقات با دندانپزشک, بیشترین تاثیر را بر رفتار کودک در کیلینیک دندانپزشکی نشان داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبایی، سیدمحمود، نعمت الهی، حسین، و شاکری منش، فریده. (1384). ارزیابی رفتار کودکان در کلینیکهای دندانپزشکی و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی مادران. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، 5(1 (پیاپی 15))، 65-69. SID. https://sid.ir/paper/59819/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبایی سیدمحمود، نعمت الهی حسین، شاکری منش فریده. ارزیابی رفتار کودکان در کلینیکهای دندانپزشکی و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی مادران. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل[Internet]. 1384؛5(1 (پیاپی 15)):65-69. Available from: https://sid.ir/paper/59819/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمود طباطبایی، حسین نعمت الهی، و فریده شاکری منش، “ارزیابی رفتار کودکان در کلینیکهای دندانپزشکی و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی مادران،” مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، vol. 5، no. 1 (پیاپی 15)، pp. 65–69، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59819/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا