مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,219
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر استرس شغلی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 200 | صفحه پایان 208

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه: استرس شغلی امروزه به مساله ای شایع و پرهزینه در محیطهای کاری تبدیل شده است و پرستاری یکی از پر استرس ترین مشاغل است, به نحوی که تنش شغلی در آنها منجر به کاهش کیفیت مراقبت ارایه شده و ترک حرفه می شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر کاهش استرس پرستاران بود.روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی 29 کارشناس پرستاری از بیمارستان فاطمیه در گروه تجربی و 29 نفر کارشناس پرستاری از بیمارستان شهید بهشتی همدان در گروه شاهد قرار داشتند, گروه مداخله و شاهد بصورت تصادفی انتخاب شدند. جهت سنجش استرس شغلی آنها از مقیاس استرس شغلی پرستاران و جهت مداخله از پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی آموزشی پرسید استفاده شد. مداخله طی 6 جلسه آموزشی هر جلسه به مدت 60 تا 180 دقیقه انجام شد و پرستاران به مدت 1.5 ماه پیگیری شدند. تجزیه تحلیل داده ها با آمار توصیفی و آزمونهای t و من ویتنی انجام شد.نتایج: میانگین نمره استرس شغلی قبل از مداخله در گروه مداخله 113 و در گروه شاهد 109.82 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود, اما بعد از مداخله میانگین نمره استرس شغلی در گروه مداخله به 94.03 کاهش یافت و در گروه شاهد 109.2بود ((P<0.001 پس از مداخله میزان عوامل مستعدکننده, قادرکننده, تقویت کننده و رفتارهای مقابله با استرس در گروه مداخله نسبت به شاهد افزایش معنی دار داشت (P<0.001).

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، زهرا، معینی، بابک، هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، آقاملایی، تیمور، و مقیم بیگی، عباس. (1390). تاثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر استرس شغلی پرستاران. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 15(3)، 200-208. SID. https://sid.ir/paper/60250/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی زهرا، معینی بابک، هزاوه ای سیدمحمدمهدی، آقاملایی تیمور، مقیم بیگی عباس. تاثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر استرس شغلی پرستاران. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1390؛15(3):200-208. Available from: https://sid.ir/paper/60250/fa

    IEEE: کپی

    زهرا حسینی، بابک معینی، سیدمحمدمهدی هزاوه ای، تیمور آقاملایی، و عباس مقیم بیگی، “تاثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر استرس شغلی پرستاران،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 15، no. 3، pp. 200–208، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/60250/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button