Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,601
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجزیه و تحلیل کیفیت سوالات آزمونهای چندگزینه ای رشته کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 184

چکیده

 مقدمه: روشهای مختلفی برای ارزشیابی علمی دانشجویان وجود دارد. یکی از رایج ترین آنها طراحی سوالات چند گزینه ای می باشد که چنانچه به درستی طراحی شوند روش مناسبی برای سنجش آموخته های دانشجویان می باشد. با توجه به گسترش استفاده از آزمونهای چندگزینه ای, این مطالعه بمنظور بررسی کیفیت آزمونهای چندگزینه ای رشته مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اجرا شده است. روش کار: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی تمامی آزمونهای سوالات چندگزینه ای  (MCQ)پایان ترم مربوط به دوره کارشناسی رشته تحصیلی رشته مدراک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامل کاربرد رایانه, زبان انگلیسی, سیستمهای رایج طبقه بندی, اصطلاحات پزشکی 3, روش تحقیق و شاخص ها و تحلیل داده های بهداشتی انتخاب شدند. سپس شاخص دشواری و تمیز سوالات با استفاده از نرم افزارهای Excel2007 و SPSS16 و با کمک روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد از 128 سوال, 105 سوال (%57.7) دارای ضریب دشواری مناسب که کمترین آن مربوط به روش تحقیق با 0.59 و بیشترین آن مربوط به اصطلاحات پزشکی 3 با 0.78 است. قدرت تمیز 133 سوال (%73.1) در حد ضعیف تا خیلی ضعیف بطوری که زبان انگلیسی (-0.05) و سیستم های رایج طبقه بندی (-0.03) ضعیف ترین قدرت تمیز و روش تحقیق (0.23) و کاربرد رایانه (0.18) بالاترین قدرت تمیز را داشتند. نتایج آزمون آماری نشان داد میزان سختی و قدرت تمایز در همه دروس با هم تفاوت معنی داری دارند (P<0.05). همچنین بین ضریب دشواری و تمیز سوالات رابطه ای مشاهده نشد. نتیجه گیری: هر چند ضریب دشواری برای تمامی آزمونهای از میزان قابل قبول و مناسب برخوردار بود ولی نتایج شاخص تمیز نشان داد تقریبا برای تمام سوالات آزمونها, کیفیت در حد ضعیف تا خیلی ضعیف می باشد. بنابراین بهتر است این سوالات از بانک سوالات حذف شوند یا بطور اساسی مورد تجدید نظر قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی تشنیزی، سعید، زارع، شهرام، و صولتی، سیدمهرداد. (1389). تجزیه و تحلیل کیفیت سوالات آزمونهای چندگزینه ای رشته کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 14(3)، 177-184. SID. https://sid.ir/paper/60593/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی تشنیزی سعید، زارع شهرام، صولتی سیدمهرداد. تجزیه و تحلیل کیفیت سوالات آزمونهای چندگزینه ای رشته کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1389؛14(3):177-184. Available from: https://sid.ir/paper/60593/fa

    IEEE: کپی

    سعید حسینی تشنیزی، شهرام زارع، و سیدمهرداد صولتی، “تجزیه و تحلیل کیفیت سوالات آزمونهای چندگزینه ای رشته کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 14، no. 3، pp. 177–184، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/60593/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا