مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ساز و کارهای موجود در بهره وری خدمات پشتیبانی بیمارستان های اراک، 1383 - طراحی یک الگو

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 56

چکیده

 سابقه و هدف: بیمارستان ها حدود 50 تا 80 درصد از کل هزینه بخش بهداشت و درمان را به خود اختصاص می دهند, از این رو ارتقا کیفیت از طریق به کارگیری مکانیزم های بهره وری می تواند در پویایی هر چه بیشتر بیمارستان ها موثر واقع شود. هدف از این پژوهش تعیین مکانیزم های بهره وری در بخش های پشتیبانی بوده است که در سال 1383 در اراک انجام شد. روش بررسی: این پژوهش توصیفی بر روی تمامی بخش های پشتیبانی در سه بیمارستان آموزشی و یک بیمارستان وابسته به تامین اجتماعی در شهر اراک انجام گرفت. در این پژوهش از طریق 8 چک لیست مجزا ساز و کارهای موجود در زمینه ی ارتقای شاخص های بهره وری در بخش استریلیزاسیون, مدارک پزشکی, تغذیه, لندری, کاخداری, انبار دارویی, انبار تجهیزات و نقلیه مورد ارزیابی قرار گرفتند. مکانیزم ها بر اساس برخی از معیارها و شاخص های مهم بهره وری مانند نسبت اشتباهات, نسبت شکایات, نسبت ضایعات و ... در بخش های پشتیبانی چهار بیمارستان مورد تطبیق قرار گرفت. داده ها نیز از طریق نرم افزار Excel مورد تحلیل نهایی قرار گرفتند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بیمارستان امام تامین اجتماعی, بالاترین امتیاز مکانیزم های موجود در زمینه بهره وری در بخش های پشتیبانی را با میانگین 1/77 (در حد خوب), بیمارستان امیر کبیر با 3/47 (در حد متوسط), بیمارستان طالقانی با 7/42 (در حد متوسط) و بیمارستان ولیعصر (عج) با 7/38 (در حد ضعیف) دارا بوده اند. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد کارآیی و اثر بخشی بیمارستان ها در گرو تدوین استراتژی های ساختاری, فرآیندی و نتیجه در بخش های پشتیبانی و نیز پایش مستمر خدمات است و در این میان تعهد مدیران ارشد و مشارکت همه دست اندرکاران اجرایی بیمارستان نیز ضروری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عنبری، زهره، صدقیانی، ابراهیم، و طبیبی، سیدجمال الدین. (1384). مقایسه‌ ساز و کارهای موجود در بهره وری خدمات پشتیبانی بیمارستان های اراک, 1383 - طراحی یک الگو . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 13(52)، 49-56. SID. https://sid.ir/paper/61224/fa

    Vancouver: کپی

    عنبری زهره، صدقیانی ابراهیم، طبیبی سیدجمال الدین. مقایسه‌ ساز و کارهای موجود در بهره وری خدمات پشتیبانی بیمارستان های اراک, 1383 - طراحی یک الگو . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1384؛13(52):49-56. Available from: https://sid.ir/paper/61224/fa

    IEEE: کپی

    زهره عنبری، ابراهیم صدقیانی، و سیدجمال الدین طبیبی، “مقایسه‌ ساز و کارهای موجود در بهره وری خدمات پشتیبانی بیمارستان های اراک, 1383 - طراحی یک الگو ،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 13، no. 52، pp. 49–56، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/61224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button