مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

939
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه آسیب های روانی دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی در سطوح مختلف تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 98

چکیده

 زمینه و هدف: به نظر می رسد تحصیل در رشته پزشکی از سایر رشته های تحصیلی وجهی متمایز داشته باشد و آن هم میزان استرس (فشار محیطی و روانی یا فیزیکی) زیادتر این رشته است که منحصر به فرد و ویژه این رشته است. لذا این مطالعه با هدف بررسی مقایسه آسیب های روانی دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شد.روش بررسی: نمونه مورد بررسی 212 نفر از دانشجویان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 89-88 بودند که به صورت سرشماری انتخاب شدند و با چک لیست (90SCL) و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک مورد ارزیابی قرار گرفتند. این تحقیق از نوع علی- مقایسه ای بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین, انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (کروسکال والیس و U من ویتنی) استفاده شد.یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج نشان داد که هم در شاخص کلی (GSI) و هم در خرده مقیاس های آزمون 90SCL (به جز جسمانی سازی, اضطراب و خصومت a>0.05), بین سه گروه از دانشجویان مقاطع پزشکی تفاوت معنی داری وجود داشت که تمامی این تفاوت ها در سطح p<0.01 (بجز ترس مرضی a<0.05) معنی دار بود. در مقاطع بالاتر نمره سلامت روانی دانشجویان بهبود قابل ملاحظه ای داشت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر, می توان نتیجه گرفت که تحصیل در رشته پزشکی با نظر به ماهیت استرس زایی آن, نمی تواند به عنوان یک عامل در به خطر افتادن سلامت روانی دانشجویان موثر باشد. زیرا که نتایج تحقیق حاکی از آن است که دانشجویان در مقاطع بالاتر از سلامت روانی مطلوب تری برخوردارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنواتی، الهام، کاظمی، محمود، و صالحی، جواد. (1391). مقایسه آسیب های روانی دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی در سطوح مختلف تحصیلی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 20(78)، 89-98. SID. https://sid.ir/paper/61240/fa

    Vancouver: کپی

    قنواتی الهام، کاظمی محمود، صالحی جواد. مقایسه آسیب های روانی دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی در سطوح مختلف تحصیلی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1391؛20(78):89-98. Available from: https://sid.ir/paper/61240/fa

    IEEE: کپی

    الهام قنواتی، محمود کاظمی، و جواد صالحی، “مقایسه آسیب های روانی دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی در سطوح مختلف تحصیلی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 20، no. 78، pp. 89–98، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/61240/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button