مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,114
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

945
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت مثبت نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 167

چکیده

 زمینه و هدف: از جمله مشکلات سربازان افسردگی, اضطراب و ناسازگاری است و روانشناسی مثبت نگر درصدد است که به جای توجه به ناتوانی ها و ضعف ها بر جنبه های مثبت هم تاکید کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت مثبت نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان انجام گرفت. روش ها: نوع مطالعه نیمه تجربی و جامعه پژوهش شامل سربازان دو شهرستان در غرب ایران در سال 1395-96 بود. نمونه مورد پژوهش شامل 150 نفر از سربازان بودند که با روش در دسترس انتخاب شدند. تخصیص سربازان در گروه آزمایشی (75 نفر) و گروه کنترل (75 نفر) به صورت تصادفی ساده انجام شد. در آغاز مطالعه, سربازان با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی GHQ))" و پرسشنامه سلامت معنوی Ellison و Palutzianمورد ارزیابی قرار گرفتند. مداخله 4 جلسه ای به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. به گروه کنترل آموزشی ارایه نشد. پس آزمون از طریق پرسشنامه های ذکر شده یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: در گروه مداخله 67 و گروه کنترل 70 سرباز در تحلیل نهایی حضور داشتند. میانگین سن در هر دو گروه آزمایش و کنترل 1/1± 4/19 سال بود و میانگین مدت خدمت سربازی در گروه آزمایش 2/2± 8/10 ماه و در گروه کنترل 9/1± 4/12 ماه بود. دو گروه از نظر سن, وضعیت تاهل, تحصیلات, مصرف سیگار, فعالیت بدنی و وجود بیماری خاص تفاوت معنی داری با هم نداشتند وهمسان بودند. آموزش گروهی مثبت نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان به صورت متوسط تأثیر دارد (p<0. 001). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که می توان از روش آموزش مهارت های مثبت نگری به عنوان روشی کارآمد برای افزایش سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ویسی، بهنام، رحمتی نجار کلائی، فاطمه، و احمدی، شیدا. (1398). تاثیر آموزش مهارت مثبت نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان. مجله طب نظامی، 21()، 161-167. SID. https://sid.ir/paper/62196/fa

    Vancouver: کپی

    ویسی بهنام، رحمتی نجار کلائی فاطمه، احمدی شیدا. تاثیر آموزش مهارت مثبت نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان. مجله طب نظامی[Internet]. 1398؛21():161-167. Available from: https://sid.ir/paper/62196/fa

    IEEE: کپی

    بهنام ویسی، فاطمه رحمتی نجار کلائی، و شیدا احمدی، “تاثیر آموزش مهارت مثبت نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان،” مجله طب نظامی، vol. 21، no. ، pp. 161–167، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/62196/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button