مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

838
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه شاخص های هیجانی و افسردگی با هوشبهر کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه

صفحات

 صفحه شروع 301 | صفحه پایان 310

چکیده

 مقدمه: اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه در بین کودکان نسبتا شایع است که علاوه بر آن اختلالات دیگر از جمله افسردگی دیده می شود. به علاوه در این بیماران ویژگی های هیجانی و هوشبهر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. این پژوهش به منظور بررسی رابطه شاخص های هیجانی و افسردگی باهوشبهر در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه کمبود توجه انجام گرفته است.روش: پنجاه و شش کودک دارای اختلال و 56 کودک بهنجار که از لحاظ سن و جنس همتا بودند انتخاب شدند و آزمون های بندر گشتالت, فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان و ماتریس های پیشرونده ریون به ترتیب جهت بررسی شاخص های هیجانی, افسردگی و هوشبهر, در مورد آنان اجرا گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که همبستگی معنی داری بین شاخص های هیجانی و هوشبهر (01/0>P) و همچنین بین افسردگی و هوشبهر (01/0>P) وجود دارد. تحلیل رگرسیون دو متغیری نشان داد که رگرسیون هوشبهر بر شاخص های هیجانی و افسردگی معنی دار است (01/0>P). هم چنین مقدار R2 نشان داد که تقریبا 41 درصد نمرات هوشبهر توسط دو متغیر مستقل تبیین می گردد, که از این مقدار نقش متغیر شاخص های هیجانی به تنهایی 32% بود. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که افزودن متغیر افسردگی به معادله رگرسیون فقط 9% قدرت پیش بینی را افزایش داده و در نتیجه بین متغیرهای یادشده, متغیر شاخص های هیجانی بهترین پیش بینی کننده هوشبهر در کودکان بیش فعال بود. نتایج آزمون t تفاوت معنادار بین کودکان بیمار و گروه کنترل (بهنجار) را در مورد متغیرهای مورد بررسی مورد تایید قرار داد (01/0>P).نتیجه گیری: با توجه به همبستگی بالای شاخص های هیجانی باهوشبهر و تفاوت معنادار بین کودکان بیمار و عادی, کنترل و توجه به ویژگی های هیجانی نقش مهمی در افزایش هوشبهر کودکان بیمار دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خسروپور، فرشید، ابراهیمی نژاد، غلامرضا، خضری مقدم، نوشیروان، عبدالهی، عبدالحسین، بنا زاده ماهانی، نبی، ریحانی، داوود، و نعمت اله زاده ماهانی، کاظم. (1386). رابطه شاخص های هیجانی و افسردگی با هوشبهر کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 14(4)، 301-310. SID. https://sid.ir/paper/640/fa

    Vancouver: کپی

    خسروپور فرشید، ابراهیمی نژاد غلامرضا، خضری مقدم نوشیروان، عبدالهی عبدالحسین، بنا زاده ماهانی نبی، ریحانی داوود، نعمت اله زاده ماهانی کاظم. رابطه شاخص های هیجانی و افسردگی با هوشبهر کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1386؛14(4):301-310. Available from: https://sid.ir/paper/640/fa

    IEEE: کپی

    فرشید خسروپور، غلامرضا ابراهیمی نژاد، نوشیروان خضری مقدم، عبدالحسین عبدالهی، نبی بنا زاده ماهانی، داوود ریحانی، و کاظم نعمت اله زاده ماهانی، “رابطه شاخص های هیجانی و افسردگی با هوشبهر کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 14، no. 4، pp. 301–310، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button