Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,729
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان سخت رویی در دستیاران تخصصی پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 112

چکیده

 هدف از این مطالعه تعیین میزان سخت رویی در دستیاران تخصصی به تفکیک رشته تحصیلی, سن, جنس, وضعیت تاهل و نیز تعیین رابطه سخت رویی با موفقیت تحصیلی بوده است.این مطالعه مقطعی بر 194 دستیار که در سال دوم رشته های مختلف تخصصی پزشکی مشغول تحصیل بودند, به شیوه هدفمند انجام شد.به جهت اینکه دستیاران سال اول برخی رشته های تخصصی مجبور به گذراندن دوره داخلی یاMPH  بودند, و عملا در رشته تخصصی خود وارد نشده بودند و دستیاران سال سوم و چهارم ارشد محسوب می شوند, دستیاران سال دوم به عنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه 50 سوالی سنجش مقیاس سخت رویی کوباسا را تکمیل کردند, که مولفه های چالش, تعهد و کنترل را شامل می شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد میانگین نمره سخت رویی به طور کلی 09/11 ± 91/63 بوده که بهترین نمره اکتسابی 100 و کمترین آن 0 است. 6/24 درصد افراد در چارک اول و 7/25 درصد در چارک چهارم قرار گرفتند. دستیاران رشته های جراحی مغز و اعصاب, روان پزشکی و طب اورژانس بالاترین نمره در سخت رویی را داشتند. جنسیت با مولفه کنترل سخت رویی رابطه معنادار داشت (009/(P=0, به این ترتیب که مردان در این مولفه امتیاز بیشتری داشتند. نسبت به زنان بین سخت رویی و مولفه های تعهد و کنترل آن با تآهل نیز رابطه معنادار وجود داشت (P=0/005,P=0/002,P=0/04) .تعهد و داشتن فرزند نیز از نظر آماری معنادار بود (014/.(P=0با توجه به نقش مهم سخت رویی در تعدیل استرس, ایجاد دوره های آموزشی در جهت ارتقای سطح آن امری ضروری به نظر می رسد. به این ترتیب می توان دستیاران را در جهت اتخاذ شیوه های مقابله ای صحیح یاری کرد تا علاوه بر ارتقا سطح بهداشت روانی, میزان رضایت شغلی و کیفیت مراقبت آنها از بیماران افزایش یابد و از میزان آسیب های روانی, جسمی و فرسودگی شغلی در آنها کاسته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

احدی، مروارید، کاربخش داوری، مژگان، بنی جمالی، شکوه السادات، و حکیمی راد، الهام. (1387). بررسی میزان سخت رویی در دستیاران تخصصی پزشکی. مطالعات روان شناختی، 4(4)، 95-112. SID. https://sid.ir/paper/67685/fa

Vancouver: کپی

احدی مروارید، کاربخش داوری مژگان، بنی جمالی شکوه السادات، حکیمی راد الهام. بررسی میزان سخت رویی در دستیاران تخصصی پزشکی. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1387؛4(4):95-112. Available from: https://sid.ir/paper/67685/fa

IEEE: کپی

مروارید احدی، مژگان کاربخش داوری، شکوه السادات بنی جمالی، و الهام حکیمی راد، “بررسی میزان سخت رویی در دستیاران تخصصی پزشکی،” مطالعات روان شناختی، vol. 4، no. 4، pp. 95–112، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67685/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا