مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,413
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

857
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 137

چکیده

 در دهه های اخیر, هر روز با دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه آموزش و پژوهش روبه رو هستیم. این دستاوردهای جدید انتظارات مخاطبان امر آموزش و پژوهش را از سطح خدماتی که ارایه می شود, تغییر داده است. امروزه, دانشجویان و استادان خواهان دسترسی آسان و سریع به منابع جدید علمی و تحقیقاتی, تعامل با یکدیگر به صورت غیرحضوری, استفاده از فناوری برای تدریس و تفهیم بهتر و به طور کلی, دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن به منظور اثربخشی بیشتر امر یاددهی و یادگیری هستند. برای تحقق این انتطارات باید دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برای رسیدن به سطح مطلوب دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن خود را به طور مستمر ارزیابی و امکاناتشان را تجهیز کنند. در این تحقیق مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی دانشگاهها از طریق مطالعه ادبیات مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی و نظرسنجی از خبرگان فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران متناسب با شرایط اجتماعی و فناوری کشور طراحی شده است. این مدل دارای چهار بعد «مدیریت, استراتژیها و سیاستهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات», «دسترسی و زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات», «نیروی انسانی» و «استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی» و همچنین, شامل 25 شاخص است. مدل طراحی شده در دو دانشگاه علم و صنعت ایران و آزاد اسلامی قزوین از نوع به ترتیب دولتی و آزاد اجرا و میزان آمادگی الکترونیکی آنها اندازه گیری و ارزیابی شده است. مدل پیشنهادی ابزار مناسبی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران در دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده و از آن برای اثربخشی بیشتر و همچنین, تجزیه و تحلیل شکاف دیجیتالی بین آنهاست.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حنفی زاده، پیام، حنفی زاده، محمدرضا، و هدایی پور، سیده ریحانه. (1387). طراحی مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 14(2 (48))، 103-137. SID. https://sid.ir/paper/67832/fa

    Vancouver: کپی

    حنفی زاده پیام، حنفی زاده محمدرضا، هدایی پور سیده ریحانه. طراحی مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1387؛14(2 (48)):103-137. Available from: https://sid.ir/paper/67832/fa

    IEEE: کپی

    پیام حنفی زاده، محمدرضا حنفی زاده، و سیده ریحانه هدایی پور، “طراحی مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 14، no. 2 (48)، pp. 103–137، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67832/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا