مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

743
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامه درس پژوهی در تربیت معلم

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 76

چکیده

 این پژوهش با هدف تحلیل ادراک اعضای هیئت علمی و مدرسان در خصوص نقاط قوت, ضعف, فرصت و تهدید ناشی از اجرای برنامه درس ­ پژوهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع ­ آوری اطلاعات, آمیخته(کیفی-کمّی) بود. جامعه آماری بخش کیفی متخصصان و خبرگان درس پژوهی بودند که به شیوه نمونه­ گیری هدفمند 14 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی شامل اعضای هیئت علمی و مدرسان کارورزی دانشگاه فرهنگیان بود (1012 N=). تعداد 278 نفر از روش خوشه ای چندمرحله ای برای حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ­ ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوا و مدل SWOT و در مرحله بعد برای انتخاب بهترین راهبرد اجرای برنامه درس ­ پژوهی در تربیت معلم فکور از ماتریس برنامه ­ ریزی کمّی (QSPM) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل ماتریس عوامل داخلی (54/1) نشان داد که این دانشگاه در زمینه اجرای برنامه درس­ پژوهی در ابعاد فراگیران از جمله دانش و مهارت­ های تدریس دانشجومعلمان خود ضعف­ های متعددی دارد. تجزیه و تحلیل ماتریس عوامل خارجی (82/1) نیز نشان داد که مهم ترین فرصت­ دانشگاه در ابعاد محیط یادگیری, پتانسیل پردیس­ های دانشگاه فرهنگیان برای اجرای موفق برنامه و مهم ترین تهدیدهای دانشگاه نبود امکان اجرای درس­ گروهی در مدارس مجری و همکاری پایین معلمان راهنما در مدارس است. بر اساس تجزیه و تحلیل موقعیت دانشگاه نیز هشت راهبرد برای رویارویی با ضعف ها و تهدیدها و تقویت توانایی ها و فرصت ها تدوین شد. یافته های این پژوهش دریچه های جدیدی برای ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامه کارورزی 4 می گشاید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، اسد، و بختیاری، ابوالفضل. (1397). تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامه درس پژوهی در تربیت معلم. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 24(3 )، 53-76. SID. https://sid.ir/paper/67874/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی اسد، بختیاری ابوالفضل. تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامه درس پژوهی در تربیت معلم. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1397؛24(3 ):53-76. Available from: https://sid.ir/paper/67874/fa

    IEEE: کپی

    اسد حجازی، و ابوالفضل بختیاری، “تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامه درس پژوهی در تربیت معلم،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 24، no. 3 ، pp. 53–76، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67874/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button