مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاهها در ایران(موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 106

چکیده

 در مطالعه حاضر پس از بیان پنج دوره سیر تحول استقلال و خود مختاری دانشگاهها در ایران, آموزه های نظری مختلف در این زمینه بیان و در نهایت, رابطه متقابل و هم افزای چهار مفهوم استقلال علمی, خود گردانی اداری, استقلال مالی و استقلال در ارتباطات ملی و بین المللی در قالب یک مدل ارایه شده است, سپس, با توجه به دوره پنجم استقلال و خودمختاری دانشگاهی در ایران که با تصویب بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم آغاز شده, تلاش شده است تا به دو پرسش در این زمینه پاسخ داده شود. نخست اینکه اصلی ترین مسایل و مشکلات در مسیر تحقق کامل مفاد ماده 49 قانون برنامه چهارم چیست و دوم اینکه چه راهکارهایی برای غلبه بر این مسایل و مشکلات وجود دارد؟ یافته های این تحقیق با روش مطالعه اکتشافی متکی بر ابزار مصاحبه با گروههای کانونی و همچنین, استفاده از ابزار پرسشنامه حاصل شده است. یافته های تحقیق در 14 گروه از مسایل و مشکلات تحقق استقلال دانشگاهی در ایران بازشناسی و دسته بندی شد. در بین این مشکلات مواردی چون ابهام در ضوابط آیین نامه استخدامی جدید, ابهام در نحوه نظارت دیوان محاسبات, مساله بازنگری در تشکیلات و پستهای سازمانی و نحوه پاسخگویی رییس دانشگاه در قبال نهادهای نظارتی از نظر پاسخگویان اهمیت بالایی داشته اند. یافته دیگر این مطالعه نشان داد که دانشگاههای مناطق محروم یا تازه تأسیس تمایل بیشتری به تمرکز, یکسان سازی و استمرار نظارتهای سنتی بر دانشگاهها دارند. در عین حال, دانشگاههای بزرگ و توسعه یافته گرایش بیشتری به کسب مولفه های استقلال دانشگاهی دارند. در پایان متناظر با هر گروه از مشکلات راه حلهای پیشنهادی برای رفع یا کاهش آن ارایه شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذاکرصالحی، غلامرضا. (1388). بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاهها در ایران(موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 15(3 (53))، 79-106. SID. https://sid.ir/paper/67903/fa

    Vancouver: کپی

    ذاکرصالحی غلامرضا. بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاهها در ایران(موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1388؛15(3 (53)):79-106. Available from: https://sid.ir/paper/67903/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا ذاکرصالحی، “بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاهها در ایران(موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 15، no. 3 (53)، pp. 79–106، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67903/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button