مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و روایی سنجی آزمون هشت ضلعی هوازی

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 140

چکیده

 در این پژوهش, آزمون هشت ضلعی هوازی (AOT) طراحی و خصوصیات روان سنجی آن از قبیل پایایی و روایی های منطقی و سازه (تمایز گروهی) مطالعه گردید. آزمودنی ها عبارت بودند از 71 دانش آموز دختر (7 تا 11 سال), 60 دانشجوی پسر و دختر (18 تا 22 سال), 26 سالمند سالم زن و مرد (42 تا 73 سال) و 18 بیمار قلبی زن و مرد (48 تا 72 سال). زیر گروه های پژوهش شامل 20 دختر 7 ساله, 27 دختر 9 ساله, 24 دختر 11 ساله, 23 دانشجوی دختر, 37 دانشجوی پسر, 13 مرد سالمند, 13 زن سالمند, 8 بیمار قلبی زن, و 10 بیمار قلبی مرد بود. ضریب پایایی از طریق تحلیل همبستگی درون گروهی سه بار اجرای AOT در عرض یک هفته محاسبه گردید. روایی تمایز گروهی از طریق تحلیل واریانس اجراهای گروه های مختلف آزمودنی با یکدیگر اثبات گردید.دلایل و شواهد مبتنی بر روایی منطقی و محتوای AOT به طور مبسوط در مقاله ارایه گردیده است. آزمون بدون هیچ مشکلی توسط انواع آزمودنی ها از حیث سن, جنس, و وضعیت سلامت و بیماری انجام شد. پایایی آزمون در طول یک هفته و توسط سه اجرا برابر 0.98 به دست آمد. روایی سازه (تمایز گروهی) AOT توسط عملکرد مطابق انتظار زیر گروه های پژوهش ثابت گردید, بدین معنا که گروه های دارای ظرفیت بیشتر هوازی, در خلال AOT به شدت های بالاتر رسیدند (P<0.0001).با توجه به خصوصیات اجرایی و پایایی خوب, و تایید روایی منطقی و سازه AOT, به نظر می رسد که بتوان این آزمون را به عنوان جانشین بهتری برای آزمون های فزاینده از قبیل شاتل ران, 6MWT, و آزمون پله چستر معرفی نمود. پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی اقدام به تایید روایی معیار آزمون نمود و معادل های VO2max آن را از طریق اجرای همزمان یک آزمون استاندارد به دست آورد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذوالاکتاف، وحید، و زمانیان، فائزه. (1385). طراحی و روایی سنجی آزمون هشت ضلعی هوازی. پژوهش در علوم ورزشی، 4(13)، 123-140. SID. https://sid.ir/paper/68175/fa

    Vancouver: کپی

    ذوالاکتاف وحید، زمانیان فائزه. طراحی و روایی سنجی آزمون هشت ضلعی هوازی. پژوهش در علوم ورزشی[Internet]. 1385؛4(13):123-140. Available from: https://sid.ir/paper/68175/fa

    IEEE: کپی

    وحید ذوالاکتاف، و فائزه زمانیان، “طراحی و روایی سنجی آزمون هشت ضلعی هوازی،” پژوهش در علوم ورزشی، vol. 4، no. 13، pp. 123–140، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68175/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button