Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

572
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه وضعیت تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز 25% به بالای مبتلا به PTSD و دانش آموزان فرزند غیر جانباز در استان چهارمحال بختیاری

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهشهای زیادی در مورد میزان بروز, ویژگیها و دوره (Post Stress Trauma Disorder (PTSD در بازگشتگان از جنگ انجام شده, اما درباره تاثیر PTSD بر اعضای خانواده آنها, مطالعات کمی انجام شده است؛ اما هیچ کدام از این مطالعات, وضعیت تحصیلی فرزندان افراد مبتلا به  مورد توجه قرار نداده اند. هدف از این مطالعه مقایسه وضعیت تحصیلی دانش آموزان فرزند جانبازان PTSD و سایر دانش آموزان عادی بود.روش تحقیق: در این مطالعه آینده نگر, از بین جانبازان 25% به بالای مبتلا به   PTSDو دارای دانش آموز در مقطع راهنمایی (دختر یا پسر) تعداد 65 نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند (گروه آزمون). از دانش آموزان همکلاس آنها نیز برای هر مورد, 2 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند (گروه شاهد). با استفاده از میانگین نمرات دانش آموزان در هر درس و نیز میانگین معدل کل آنها مقایسه انجام شد. نمرات دانش آموزان با تعیین میانگین, انحراف معیار و حداقل و حداکثر توصیف شدند. داده ها با استفاده از آزمونهای t-student, Pearson و Chi-Square در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها: بین میانگین نمرات هر درس و میانگین معدل کل نمرات دانش آموزان در دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت؛ می توان این عدم تفاوت را ناشی چند عامل دانست. از مهمترین این عوامل نقش مهم همسران جانبازانPTSD  در پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها می باشد؛ همچنین حمایتهای بنیاد جانبازان از جانبازان PTSD و خانواده آنها و ... در این امر موثر می باشند.نتیجه گیری: پیشنهاد می شود سازمانهایی چون بنیاد جانبازان به این خانواده ها بخصوص وضعیت تحصیلی فرزندان آنها توجه بیشتری کنند و در جهت رفع مشکلات روانی خود جانبازان و خانواده آنها تلاش بیشتری نمایند؛ همچنین لازم است به همسران آنها به عنوان پشتوانه حمایتی محکم برای فرزندان توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفی، غلامرضا، مطلبی، محمد، و تقدیسی، محمدحسین. (1385). مقایسه وضعیت تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز 25% به بالای مبتلا به PTSD و دانش آموزان فرزند غیر جانباز در استان چهارمحال بختیاری . افق دانش، 12(1)، 28-32. SID. https://sid.ir/paper/68400/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی غلامرضا، مطلبی محمد، تقدیسی محمدحسین. مقایسه وضعیت تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز 25% به بالای مبتلا به PTSD و دانش آموزان فرزند غیر جانباز در استان چهارمحال بختیاری . افق دانش[Internet]. 1385؛12(1):28-32. Available from: https://sid.ir/paper/68400/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا شریفی، محمد مطلبی، و محمدحسین تقدیسی، “مقایسه وضعیت تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز 25% به بالای مبتلا به PTSD و دانش آموزان فرزند غیر جانباز در استان چهارمحال بختیاری ،” افق دانش، vol. 12، no. 1، pp. 28–32، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68400/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا