مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف: شیوه های فرزندپروری به عنوان یکی از وظایف اساسی والدین نقش مهمی در دوره های بعدی زندگی فرزندان دارد. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روانی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور در سال تحصیلی 1387-88 انجام گرفته است.روش تحقیق: این پژوهش توصیفی- تحلیلی بر روی 210 دانشجو (105 دختر و 105 پسر) از بین 3757 دانشجوی رشته های علوم انسانی که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی دو مرحله ای انتخاب شدند انجام گرفت. نمونه پژوهش با سه پرسشنامه شیوه های فرزندپروری (تکمیل شده توسط والدین), خودکارآمدی و سلامت عمومی آزمون شدند و داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و دو عاملی (F) و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد.یافته: نتایج تحقیق نشان داد شیوه های فرزندپروری والدین بر خودکارآمدی دانشجویان تاثیر معنی داری داشته (p=0.0064) و در این میان شیوه فرزندپروری مقتدرانه نسبت به شیوه سهل گیرانه (p=0.001) و شیوه مستبدانه (p=0.01) بر افزایش خودکارآمدی تاثیر معنی داری داشته است. همچنین شیوه های فرزندپروری بر سلامت روان نیز تاثیر معنی داری داشت (p=0.027) و تاثیر شیوه های فرزندپروری بر سلامت روانی متفاوت بوده است. به طوری که شیوه فرزندپروری مقتدرانه نسبت به شیوه مستبدانه ((p=0.0078 و شیوه سهل گیرانه نسبت به شیوه مستبدانه (p=0.018) بر سلامت روان دانشجویان تاثیر معنی داری گذاشته است.نتیجه گیری: با توجه به تاثیر شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روانی که اهمیت ویژه ای در دانشجویان دارد, آموزش این شیوه ها برای والدین در سطوح مختلف توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توزنده جانی، حسن، توکلی زاده، جهان شیر، و لگزیان، زهرا. (1390). اثربخشی شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور. افق دانش، 17(2 (پیاپی 52))، 56-64. SID. https://sid.ir/paper/68510/fa

    Vancouver: کپی

    توزنده جانی حسن، توکلی زاده جهان شیر، لگزیان زهرا. اثربخشی شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور. افق دانش[Internet]. 1390؛17(2 (پیاپی 52)):56-64. Available from: https://sid.ir/paper/68510/fa

    IEEE: کپی

    حسن توزنده جانی، جهان شیر توکلی زاده، و زهرا لگزیان، “اثربخشی شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور،” افق دانش، vol. 17، no. 2 (پیاپی 52)، pp. 56–64، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68510/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button