مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,046
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 126

چکیده

 اهداف: بیماری مالتیپل اسکلروزیس با ایجاد تغییر در تصویر ذهنی از جسم, عزت نفس مبتلایان را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بود.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با گروه شاهد بود که روی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس شهر مشهد در سال 92-1391 اجرا شد. افراد شرکت کننده 75 بیمار مراجعه کننده به انجمن مالتیپل اسکلروزیس مشهد بودند که با روش نمونه گیری مستمر انتخاب و در قالب دو گروه آزمون (37 نفر) و شاهد (38 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه عزت نفس روزنبرگ بود. مداخله آموزشی در سه جلسه 45 دقیقه ای به گروه آزمون ارایه شد. سپس آزمودنی ها موارد آموخته شده را طی چهار هفته, به اجرا درآوردند. در پایان, افراد هر دو گروه مجددا پرسش نامه عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کردند. داده ها با نرم افزار SPSS 11.5 توسط آزمون های T زوجی, Tمستقل و کای دو تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: 47 نفر از شرکت کنندگان زن بودند و میانگین سنی آنها 34.2±3.7 بود. بین گروه آزمون و شاهد در هیچ کدام از متغیرهای دموگرافیک, تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p>0.05). بین عزت نفس و متغیرهای دموگرافیک تفاوت معنی دار مشاهده شد (p<0.05). بین نمرات عزت نفس دو گروه, قبل از اجرای مداخله تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در صورتی که بعد از اجرای مداخله, در نمرات گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد, افزایش معنی داری مشاهده شد.نتیجه گیری: مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس موثراند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زنده طلب، حمیدرضا، و نوروزی، حجی محمد. (1393). تاثیر مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. افق دانش، 20(2)، 121-126. SID. https://sid.ir/paper/68702/fa

    Vancouver: کپی

    زنده طلب حمیدرضا، نوروزی حجی محمد. تاثیر مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. افق دانش[Internet]. 1393؛20(2):121-126. Available from: https://sid.ir/paper/68702/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا زنده طلب، و حجی محمد نوروزی، “تاثیر مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس،” افق دانش، vol. 20، no. 2، pp. 121–126، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68702/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button