مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,406
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه عوامل موثر بر تحول سطوح نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 125

چکیده

 زمینه و هدف: نظریه ذهن همانند چتری عمل می کند که درک کودکان از حالات ذهنی دیگران را تحت لوای خود قرار می دهد و زمینه شناخت اجتماعی کودک را فراهم می سازد. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تاثیر متغیرهای مختلف هوش بهر, جنسیت, سن و توانایی نگهداری بر سطوح تحول توانایی نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و بهنجار انجام گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه مورد - شاهدی تعداد 19 کودک مبتلابه اختلال اوتیسم و 19 کودک بهنجار به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و ضمن همتاسازی بر اساس سن, آزمون های مختلف هوش وکسلر کودکان, نظریه ذهن استیممن و تکلیف نگهداری ذهنی را تکمیل نمودند.یافته ها: آزمون های صورت گرفته نشان داد که کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با کودکان بهنجار, نقص بارزی در تحول سطوح مختلف نظریه ذهن دارند, ولی سن در این خصوص تاثیری ندارد. در مقابل هوش بهر و جنسیت هر دو, بر تحول نظریه ذهن تاثیر معنی داری دارند. نگهداری ذهنی نیز به تنهایی, در بروز نقص در نظریه ذهن نقش دارد.نتیجه گیری: با توجه به وجود حالات اولیه مربوط به توانایی نظریه ذهن در مبتلایان به اوتیسم, می توان در اوائل کودکی و در مراحل نخستین تشخیص بیماری, با ارایه آموزش های لازم و راهکارهای توان بخشی مربوط به پرورش استعدادهای ذهنی و هوشی, برخی از جنبه های مربوط به نظریه ذهن را جبران نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوری، مریم، چلبیانلو، غلامرضا، ملکی راد، علی اکبر، و مسدد، سیدعلی اصغر. (1389). مقایسه عوامل موثر بر تحول سطوح نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان طبیعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 13(4 (پیاپی 53))، 115-125. SID. https://sid.ir/paper/69224/fa

    Vancouver: کپی

    منصوری مریم، چلبیانلو غلامرضا، ملکی راد علی اکبر، مسدد سیدعلی اصغر. مقایسه عوامل موثر بر تحول سطوح نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان طبیعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1389؛13(4 (پیاپی 53)):115-125. Available from: https://sid.ir/paper/69224/fa

    IEEE: کپی

    مریم منصوری، غلامرضا چلبیانلو، علی اکبر ملکی راد، و سیدعلی اصغر مسدد، “مقایسه عوامل موثر بر تحول سطوح نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان طبیعی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 13، no. 4 (پیاپی 53)، pp. 115–125، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/69224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button