مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,785
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی و مکان گزینی مراکز آموزش شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مطالعه موردی: شهرک معلم کرمانشاه

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 152

چکیده

 در این تحقیق توزیع مراکز آموزشی در سطح شهرک معلم کرمانشاه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و استانداردهای شهری و شاخصهای تاثیرگذار, تحلیل و ارزیابی شد. برای مدارس ابتدایی, راهنمایی و دبیرستان به تفکیک پسرانه و دخترانه, مکان یابیهای جدید صورت گرفت. داده های مکانی, از نقشه (1:2000) سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه تهیه شد؛ سپس با استفاده از نرم افزار GIS نقشه شهرک معلم رقومی شد و داده های توصیفی با استفاده از مدارک, اسناد, آمار و بررسیهای میدانی جمع آوری و در محیط GIS, پایگاه اطلاعاتی تشکیل گردید. آنگاه برای هر یک از عوامل تاثیرگذار در مکان یابی مراکز آموزشی,لایه هایی تهیه شد و برای هر یک از لایه ها با توجه به عامل فاصله و زمان, وزن دهی صورت پذیرفت؛ سپس از ترکیب و تحلیل تمامی لایه ها با یکدیگر موقعیت فعلی مدارس مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت مناسبترین مکانها برای تاسیس مدارس پیشنهاد شد. نتایج نشان می دهد, شهرک معلم کرمانشاه با کمبود فضای آموزشی مواجه است و نیازمند مکانهای جدید برای احداث مدارس است. به همین منظور با قابلیتهای GIS, مکانهای جدید شناسایی و معرفی شدند. این موضوع نشان میدهد که GIS برای مکان یابی مراکز آموزشی و سایر خدمات شهری بسیار موثر و کارآمد است؛ همچنین نقش مهمی را در برنامه ریزی شهری می تواند ایفا کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرج زاده اصل، منوچهر، و رستمی، مسلم. (1383). ارزیابی و مکان گزینی مراکز آموزش شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مطالعه موردی: شهرک معلم کرمانشاه. مدرس علوم انسانی، 8(1 (پیاپی 32))، 133-152. SID. https://sid.ir/paper/6929/fa

    Vancouver: کپی

    فرج زاده اصل منوچهر، رستمی مسلم. ارزیابی و مکان گزینی مراکز آموزش شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مطالعه موردی: شهرک معلم کرمانشاه. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1383؛8(1 (پیاپی 32)):133-152. Available from: https://sid.ir/paper/6929/fa

    IEEE: کپی

    منوچهر فرج زاده اصل، و مسلم رستمی، “ارزیابی و مکان گزینی مراکز آموزش شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مطالعه موردی: شهرک معلم کرمانشاه،” مدرس علوم انسانی، vol. 8، no. 1 (پیاپی 32)، pp. 133–152، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/6929/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button