مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,038
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مکان یابی بهینه فضاهای آموزشی در سکونتگاههای روستایی (مورد شناسی: نقاط روستایی شهرستان خواف)

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 110

چکیده

 امروزه فضاهای آموزشی یکی از مهم ترین کاربری ها در روستاها است و سطوح قابل توجهی از فضای روستایی را به خود اختصاص می دهد. با توجه به فعالیت هایی که در این فضاها صورت می گیرد و به دلیل حساسیت این کاربری و ارتباط مستقیم آن با خانواده ها, نحوه تخصیص فضا برای کاربری آموزشی نسبت به سایر کاربری های خدماتی, از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در این تحقیق نیز تلاش شده است, با در نظر گرفتن عوامل موثر در مکان یابی کاربری های آموزشی, با ارائه الگویی مناسب, به توزیع بهینه فضا های آموزشی در نقاط روستایی نمونه در شهرستان خواف, با استفاده از GIS بپردازد. برای نیل به این هدف, از معیارهای واقع شدن در زمین های با کاربری های مناسب مانند زمین های بایر, زراعی, مخروبه, نزدیکی به مراکز آموزشی, فرهنگی و مسکونی, دسترسی به شبکه معابر, شعاع عملکرد کاربری آموزشی موجود و مساحت مناسب استفاده شد. سپس برای هر کدام از این عوامل تاثیرگذار در مکان یابی فضای آموزشی, لایه های اطلاعاتی در محیط GIS تهیه گردید و به منظور الگوسازی, به هر یک از لایه های اطلاعاتی بر اساس میزان اهمیت آن ها در مکان یابی فضای آموزشی با استفاده از روش های آنالیز تصمیم گیری چند معیاره (MCDA)؛ همچون استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP), وزن مناسبی اختصاص داده شد. نتایج حاصل از تلفیق لایه های اطلاعاتی, زمین های هر روستا برای انتخاب مکان های مناسب برای فضای آموزشی به 4 کلاس طبقه بندی شد. همچنین در مقایسه تطبیقی مکان بهینه با مکان پیشنهادی این کاربری در طرح هادی مصوب روستاها, مشخص شد که تقریبا مکان پیشنهادی و موجود کاربری فضای آموزشی در روستاهای نمونه, منطبق با پهنه های کاملا مناسب و مناسب می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عنابستانی، علی اکبر، و جوانشیری، مهدی. (1394). مکان یابی بهینه فضاهای آموزشی در سکونتگاههای روستایی (مورد شناسی: نقاط روستایی شهرستان خواف). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، 5(16)، 91-110. SID. https://sid.ir/paper/236608/fa

    Vancouver: کپی

    عنابستانی علی اکبر، جوانشیری مهدی. مکان یابی بهینه فضاهای آموزشی در سکونتگاههای روستایی (مورد شناسی: نقاط روستایی شهرستان خواف). جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای[Internet]. 1394؛5(16):91-110. Available from: https://sid.ir/paper/236608/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر عنابستانی، و مهدی جوانشیری، “مکان یابی بهینه فضاهای آموزشی در سکونتگاههای روستایی (مورد شناسی: نقاط روستایی شهرستان خواف)،” جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، vol. 5، no. 16، pp. 91–110، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button