مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,899
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,177
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر طبقات چهارگانه اختلالات یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 104

چکیده

 زمینه و هدف: اختلالات یادگیری یکی از شایع ترین مشکلات دانش آموزان است که توجه بسیاری از روان شناسان را به خود جلب نموده و پژوهش های بسیاری در خصوص اثربخشی مداخلات مختلف بر طبقات مختلف اختلالات یادگیری انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف نتیجه گیری کلی در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی مختلف و کشف متغیرهای تعدیل کننده ی احتمالی به انجام رسید.مواد و روش ها: جهت نیل به اهداف پژوهش با بهره گیری از روش فراتحلیل, از نتایج کمی 128 پژوهش منتخب, که با توجه به ملاک های ورود و خروج و بهره گیری از کلیدواژه های تعیین شده به دست آمده بود, استفاده گردید و در مجموع 623 اندازه اثر اولیه به دست آمد و با نرم افزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری 1.13 و پس از تفکیک به متغیرهای پیشایند و پیامد چندگانه, مقدار اندازه اثر ترکیبی مداخلات آموزشی و مداخلات درمانی بر طبقه کلی ناتوانی های یادگیری به ترتیب 0.74 و 1.26, بر اختلال خواندن 0.87 و 1.01, بر اختلال نوشتن 1.20 و 1.22 و بر اختلال ریاضی 1.29 و 1.26 بود که همگی از لحاظ آماری معنادار بودند (p£0.001). هم چنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت اثربخشی مداخلات درمانی بر اختلال خواندن و مداخلات آموزشی در اختلال ریاضی معنادار است (p£0.001).نتیجه گیری: بر اساس اندازه اثرهای به دست آمده می توان اظهار داشت که مداخلات آموزشی و درمانی اثربخشی بسیار بالایی بر اختلالات یادگیری داشته اند و نیز استفاده از مداخلات درمانی برای اختلال خواندن و مداخلات آموزشی برای اختلال ریاضی موثرتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصرآبادی، جواد، و محمدی مولود، سعید. (1397). فراتحلیل اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر طبقات چهارگانه اختلالات یادگیری. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 21(1 (پیاپی 130) )، 91-104. SID. https://sid.ir/paper/69709/fa

    Vancouver: کپی

    مصرآبادی جواد، محمدی مولود سعید. فراتحلیل اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر طبقات چهارگانه اختلالات یادگیری. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1397؛21(1 (پیاپی 130) ):91-104. Available from: https://sid.ir/paper/69709/fa

    IEEE: کپی

    جواد مصرآبادی، و سعید محمدی مولود، “فراتحلیل اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر طبقات چهارگانه اختلالات یادگیری،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 21، no. 1 (پیاپی 130) ، pp. 91–104، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/69709/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button