مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,015
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

900
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان همبستگی بین شاخصهای هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم و نگرش آنها نسبت به رشته انتخابی خود در دبیرستانهای شهر کاشان

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 72

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 راهنمایی و مشاوره در دوره متوسطه وظیفه هدایت و راهنمایی افراد به رشته ها و شاخه های مختلف تحصیلی را با توجه به توانایی ها و علاقه های آنان و نیازهای جامعه بر عهده دارد. چنان که رشته تحصیلی یا شغلی فرد با توانایی ها و علاقه های وی متناسب باشد کارآمدی و موفقیت او را به همراه دارد. این تحقیق به بررسی میزان همبستگی ملاک های هدایت تحصیلی دانش آموزان و نگرش آنان نسبت به رشته انتخابی شان پرداخته است. دراین پژوهش از دو روش همبستگی و پیمایشی استفاده شده است جامعه آماری تحقیق همه دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای روزانه شهر کاشان در سال تحصیلی 79- 78 شامل 4805 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای، نمونه ای با حجم 351 نفر به عنوان آماری انتخاب شده اند. در تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از نرم افزارSPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. نتایج حاصل از ضریب همبستگی بین ملاکهای مشاوره ای و پیشرفت تحصیلی نشان می دهد که از چهار ملاک هدایت تحصیلی: نظر مشاوره، نظر دبیر، آزمون هوش و آزمون رغبت سه ملاک هدایت تحصیلی نظر دبیر، نظر مشاور، و آزمون رغبت، با پیشرفت تحصیلی به ترتیب دارای ضریبهای همبستگی 0.38، 0.26، 0.12 در سطح ضعیف و خیلی ضعیف معنادار می باشد. ملاک آزمون هوش با پیشرفت تحصیلی دارای رابطه معنی دار نمی باشد. نگرش دانش آموزان نسبت به رشته های تحصیلی شان در شاخه نظری، بالا و در شاخه فنی و حرفه ای کار دانش در سطح پایین تر از متوسط می باشد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شریف خلیفه سلطانی، سیدمصطفی، احمدی، سیداحمد، و کبریایی، محمد. (1379). بررسی میزان همبستگی بین شاخصهای هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم و نگرش آنها نسبت به رشته انتخابی خود در دبیرستانهای شهر کاشان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، 2(6-5)، 57-72. SID. https://sid.ir/paper/70200/fa

    Vancouver: کپی

    شریف خلیفه سلطانی سیدمصطفی، احمدی سیداحمد، کبریایی محمد. بررسی میزان همبستگی بین شاخصهای هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم و نگرش آنها نسبت به رشته انتخابی خود در دبیرستانهای شهر کاشان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)[Internet]. 1379؛2(6-5):57-72. Available from: https://sid.ir/paper/70200/fa

    IEEE: کپی

    سیدمصطفی شریف خلیفه سلطانی، سیداحمد احمدی، و محمد کبریایی، “بررسی میزان همبستگی بین شاخصهای هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم و نگرش آنها نسبت به رشته انتخابی خود در دبیرستانهای شهر کاشان،” پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، vol. 2، no. 6-5، pp. 57–72، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/70200/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا