مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش آموز نسبت به عوامل خطر و راه های پیش گیری از پوکی استخوان در دبیرستان های شهر شیراز (گزارش کوتاه)

صفحات

 صفحه شروع 285 | صفحه پایان 292

چکیده

 زمینه و هدف: پوکی استخوان یک بیماری مربوط به بالغین است که شروع آن می تواند از دوران کودکی و نوجوانی باشد. علی رغم تاکید بر پیش گیری از پوکی استخوان در بالغین, در این زمینه, برای کودکان و نوجوانان تلاش اندکی صورت گرفته است. هدف از این مطالعه, بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش آموز نسبت به عوامل خطر و راه های پیش گیری از پوکی استخوان در دبیرستان های شهر شیراز بود.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت نیمه تجربی و به روش پیش آزمون- پس آزمون در سال 1384 انجام شد و 537 نفر از دانش آموزان دختر به وسیله نمونه گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بعد از پیش آزمون, گروه آزمایش در یک برنامه آموزشی که بر اساس الگوی باور بهداشتی طرح ریزی شده بود, شرکت کردند. برای جمع آوری اطلاعات در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از پرسش نامه های سنجش دانش و نگرش استفاده گردید. میانگین نمرات دانش و نگرش هر گروه به وسیله آزمون t زوج و تغییرات قبل و بعد دو گروه با آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در کلیه ابعاد مربوط به دانش و نگرش به جز بعد درک منافع مصرف کلسیم, تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود دارد (p=0.001).نتیجه گیری: برنامه پیش گیری اولیه و آموزش بر اساس الگوی باور بهداشتی, در ارتقاء دانش و نگرش دانش آموزان در مورد پیش گیری از این بیماری موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورنامدار، زهرا، خمرنیا، محمد، و رضوی امین، مهدی. (1391). تاثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش آموز نسبت به عوامل خطر و راه های پیش گیری از پوکی استخوان در دبیرستان های شهر شیراز (گزارش کوتاه). مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 11(3 (پی در پی 44))، 285-292. SID. https://sid.ir/paper/71124/fa

    Vancouver: کپی

    پورنامدار زهرا، خمرنیا محمد، رضوی امین مهدی. تاثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش آموز نسبت به عوامل خطر و راه های پیش گیری از پوکی استخوان در دبیرستان های شهر شیراز (گزارش کوتاه). مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1391؛11(3 (پی در پی 44)):285-292. Available from: https://sid.ir/paper/71124/fa

    IEEE: کپی

    زهرا پورنامدار، محمد خمرنیا، و مهدی رضوی امین، “تاثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش آموز نسبت به عوامل خطر و راه های پیش گیری از پوکی استخوان در دبیرستان های شهر شیراز (گزارش کوتاه)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 11، no. 3 (پی در پی 44)، pp. 285–292، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71124/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button