مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,105
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر رویارویی با شاخصه های علمی شادی بر کاهش علایم افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 513 | صفحه پایان 522

چکیده

 زمینه و هدف: افسردگی یکی از اختلالات شایع جوامع انسانی است که آسیب های مختلف فردی و اجتماعی را باعث می شود. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی رویارویی با شاخصه های علمی شادی (بخشش, قدردانی و اعمال مهربانانه غیرمشروط) بر کاهش علایم افسردگی اساسی از جمله احساس غم, احساس بی لذتی, احساس بی ارزشی و احساس درماندگی انجام گردید.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی در سال 1389 بر روی 150 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان, انجام شد. ابتدا پرسش نامه افسردگی Beck به عنوان پیش آزمون اجرا گردید و 60 نفر از دانشجویان که نمره بالایی در افسردگی کسب کرده بودند, به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس پرسش نامه های شاخصه های علمی شادی در دو گروه تکمیل شد. طی یک جلسه محرک های دیداری و شنیداری به صورت ناخودآگاه به گروه آزمایش ارائه, و پس آزمون افسردگی و پرسش نامه های بخشش, قدردانی و مهربانی اجرا شد. در مرحله بعد, گروه آزمایش آموزش های مربوط به سه شاخصه علمی شادی را دریافت کرد. پس از اتمام جلسات آموزشی, پس آزمون افسردگی, و بخشش, قدردانی و مهربانی در هر دو گروه اجرا شد. از آزمون t برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد ارائه آموزش های مرتبط با شاخصه های علمی شادی, تاثیر معنی داری بر کاهش افسردگی داشته است ((p=0.000. همچنین نمره های آزمودنی ها در هر سه شاخصه افزایش نشان داد. اما ارائه محرک های دیداری و شنیداری به صورت ناخودآگاه به آزمودنی ها در کوتاه مدت تاثیر معنی داری بر کاهش افسردگی نداشت.نتیجه گیری: تغییرات ایجاد شده در افسردگی دانشجویان, در اثر رویارویی با شاخصه های علمی شادی بوده است. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت رویارویی با شاخصه های علمی شادی نقش قابل توجهی در کاهش افسردگی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیوندی پور، مریم، و عبدالهی، عبدالحسین. (1391). بررسی تاثیر رویارویی با شاخصه های علمی شادی بر کاهش علایم افسردگی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 11(6 (پی در پی 47))، 513-522. SID. https://sid.ir/paper/71141/fa

    Vancouver: کپی

    سیوندی پور مریم، عبدالهی عبدالحسین. بررسی تاثیر رویارویی با شاخصه های علمی شادی بر کاهش علایم افسردگی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1391؛11(6 (پی در پی 47)):513-522. Available from: https://sid.ir/paper/71141/fa

    IEEE: کپی

    مریم سیوندی پور، و عبدالحسین عبدالهی، “بررسی تاثیر رویارویی با شاخصه های علمی شادی بر کاهش علایم افسردگی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 11، no. 6 (پی در پی 47)، pp. 513–522، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71141/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button