مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,072
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه های زنجان با تاکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 216

چکیده

 زمینه و هدف: در کشور ما علی رغم تمایل به شرکت در برنامه های ورزشی, نقش ورزش در گذران اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان بسیار کم است. از این رو, هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه های شهر زنجان با تاکید بر ورزش و فعالیت های جسمانی بوده است. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مقطعی و جامعه آماری شامل 6284 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه های زنجان (علوم پزشکی, آزاد و ملی زنجان) بود که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه, تعداد 384 نفر از آن ها به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده گردید که پایایی به روش آلفای کرونباخ (79/0=ra) تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی (میانگین, فراوانی و ضریب همبستگی) و استنباطی (آزمون ناپارامتریک کروسکال - والیس) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در میان فعالیت های اوقات فراغت, شنیدن موسیقی, تماشای تلویزیون و هم صحبتی با دوستان به ترتیب در اولویت های اول تا سوم و پرداختن به ورزش در اولویت دهم قرار داشت. اما در زمینه میزان علاقه دانشجویان, ورزش جایگاه سوم را داشت. از سوی دیگر, بررسی روابط بین متغیرها نشان داد که بین نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان سه دانشگاه در فعالیت های مذهبی, دیدار اقوام, تمرین ساز و آواز, تماشای ویدئو, قدم زدن و گردش کردن, هم صحبتی با دوستان, سیاحت و زیارت تفاوت معنی داری وجود دارد (p<0.05). نتیجه گیری: فعالیت های غیر حرکتی مانند تماشای تلویزیون و ... سهم عمده ای از ساعات فراغت دانشجویان را به خود اختصاص داده و ورزش در فعالیت های فراغتی جاری آن ها جایگاه درخور توجهی نداشت. از سوی دیگر, تفاوت در نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان در دانشگاه ها را می توان به تفاوت های فرهنگی, اجتماعی و علایق دانشجویان و هم چنین تفاوت امکانات و برنامه های اوقات فراغت دانشگاه ها نسبت داد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رحمانی، احمد، پوررنجبر، محمد، و بخشی نیا، طیبه. (1385). بررسی و مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه های زنجان با تاکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 5(3 (پی در پی20))، 209-216. SID. https://sid.ir/paper/71208/fa

Vancouver: کپی

رحمانی احمد، پوررنجبر محمد، بخشی نیا طیبه. بررسی و مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه های زنجان با تاکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1385؛5(3 (پی در پی20)):209-216. Available from: https://sid.ir/paper/71208/fa

IEEE: کپی

احمد رحمانی، محمد پوررنجبر، و طیبه بخشی نیا، “بررسی و مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه های زنجان با تاکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 5، no. 3 (پی در پی20)، pp. 209–216، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71208/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا