مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، عملکرد و نگرش پزشکان عمومی در رابطه با ضایعات زخمی حفره دهان

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 45

چکیده

 مقدمه: بهداشت دهان یکی از مولفه های اصلی سلامت عمومی و کیفیت زندگی افراد است و با تشخیص به موقع بیماری های دهان, پیش آگهی و درمان آن ها تسریع می شود. لذا این مطالعه با هدف مداخله و ارزیابی آگاهی, عملکرد و نگرش پزشکان عمومی در ارتباط با ضایعات زخمی حفره دهان طراحی و اجرا شد. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مداخله ای نیمه تجربی با برگزاری دوره های بازآموزی روی 75 نفر از پزشکان عمومی شرکت کننده در مرکز توسعه آموزش پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل یک پرسشنامه استاندارد شده در دو قسمت بود؛ قسمت اول شامل اطلاعات جمعیت شناختی و قسمت دوم, شامل سه بخش آگاهی, عملکرد و نگرش درباره زخم حفره دهان بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSS, t-test و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: میانگین نمره آگاهی آکادمیک, آگاهی کلینیکی, نگرش و عملکرد پزشکان بین سه زمان پس از مداخله اختلاف معناداری نشان داد(001/0 ≤ p). نمره نگرش و عملکرد با سن (001/0 =p و 03/0=p) و مدت طبابت (002/0 =p و 02/0=p) رابطه مستقیم اما با تعداد معاینه بیمار در روز (61/0=p و 29/0=p) رابطه معنادار نداشت. همچنین نمره آگاهی آکادمیک و کلینیکی با سن (92/0 =p و 59/0=p), مدت طبابت (93/0 P=و 92/0=p) و تعداد معاینه بیمار در روز (77/0 =p و 85/0=p) رابطه معنادار نداشت. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت مداخله در این مطالعه, ارتقای آگاهی پزشکان و پرسنل خدمات بهداشتی-درمانی با استفاده از برنامه های آموزشی مدون و ترکیبی ضمن خدمت و مدل های تغییر رفتار به عنوان یکی از عوامل موثر در پیشگیری از ضایعات حفره دهان ضروری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دزفولی، مهرناز، رشیدی میبدی، فاطمه، احرامی، ایلناز، و شکرچی زاده، هاجر. (1399). تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, عملکرد و نگرش پزشکان عمومی در رابطه با ضایعات زخمی حفره دهان. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 44(1 )، 35-45. SID. https://sid.ir/paper/73904/fa

    Vancouver: کپی

    دزفولی مهرناز، رشیدی میبدی فاطمه، احرامی ایلناز، شکرچی زاده هاجر. تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, عملکرد و نگرش پزشکان عمومی در رابطه با ضایعات زخمی حفره دهان. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد[Internet]. 1399؛44(1 ):35-45. Available from: https://sid.ir/paper/73904/fa

    IEEE: کپی

    مهرناز دزفولی، فاطمه رشیدی میبدی، ایلناز احرامی، و هاجر شکرچی زاده، “تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, عملکرد و نگرش پزشکان عمومی در رابطه با ضایعات زخمی حفره دهان،” مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، vol. 44، no. 1 ، pp. 35–45، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button