مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

758
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی نشانه های رفتاری آسان و دشوار و برخی عوامل مرتبط با آنها در یکصد کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 205 | صفحه پایان 210

چکیده

 مقدمه: آشنایی با ویژگی های رفتاری کودکان و پیش بینی واکنش ها و عملکرد آنان در موقعیت های مختلف به ویژه در کلینیک های دندانپزشکی اهمیت زیادی در موفقیت اقدامات تشخیصی و درمانی – نخستین ملاقات بطور اخص و جلسات بعدی بطور اعم – دارد. در این مطالعه مهمترین نشانه ها و عواملی که برای این آشنایی و نحوه آمادگی درمانگر اهمیت دارند, مورد بررسی قرار گرفته اند.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی – مقطعی در نیمسال دوم تحصیلی 82-81 در کلینیک دندانپزشکی دانشگاه مشهد بر روی یکصد کودک 6-3 ساله (50 پسر و 50 دختر) که از نظر جسمی و روانی فاقد بیماری یا اختلال جسمی و روانی بوده و بطور تصادفی انتخاب شده بودند انجام گرفت. وضعیت جسمی و روانی و ضریب هوشی کودکان بر اساس مصاحبه و معاینه بالینی و معیارهای رشد طبیعی بررسی شده و همزمان, چگونگی رفتار و واکنش های هر کودک در سه ملاقات متوالی بر مبنای طبقه بندی رفتاری فرانکل ارزیابی گردید و داده های بدست آمده بوسیله نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها, شیوع نشانه های رفتاری دشوار 10.4 درصد و نشانه های رفتاری آسان 40.1 درصد بوده و بقیه کودکان یعنی 49.5 درصد آنان دارای آمیخته ای از ویژگی های رفتاری دشوار و آسان می باشند. این نتایج با شیوع رفتاری کاملا منفی و کاملا مثبت مطرح شده در طبقه بندی فرانکل, ارتباط بسیار نزدیکی داشته ولی هر یک از رفتارهای ارزیابی شده در این مطالعه, ارتباط معنی داری با تفاوت سنی والدین با همدیگر یا کودک, نوع اشتغال والدین و رتبه تولد فرزند, نداشته است.نتیجه گیری: با توجه به نشانه های فعلی و سوابق رفتاری کودک که از مشاهده, معاینه و شرح حال بدست می آیند, می توان اقدامات لازم و برخورد متناسب با هر کودک مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی را تدارک دیده, پیش بینی کرده و از اتلاف وقت و انرژی روانی و یا رسیدن آسیب های احتمالی به درمانگر, کودک و والدین, جلوگیری به عمل آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبایی، سیدمحمود. (1383). ارزیابی نشانه های رفتاری آسان و دشوار و برخی عوامل مرتبط با آنها در یکصد کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی دانشگاه. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 28(4-3)، 205-210. SID. https://sid.ir/paper/74400/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبایی سیدمحمود. ارزیابی نشانه های رفتاری آسان و دشوار و برخی عوامل مرتبط با آنها در یکصد کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی دانشگاه. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد[Internet]. 1383؛28(4-3):205-210. Available from: https://sid.ir/paper/74400/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمود طباطبایی، “ارزیابی نشانه های رفتاری آسان و دشوار و برخی عوامل مرتبط با آنها در یکصد کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی دانشگاه،” مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، vol. 28، no. 4-3، pp. 205–210، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/74400/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button