Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

981
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر تزریق درون بطنی اسید آسکوربیک بر یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی نر

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 237

چکیده

 مقدمه: اسید اسکوربیک به عنوان یک آنتی اکسیدانت در سیستم عصبی مرکزی پستانداران یافت می شود که به همراه بعضی نوروترانسمیترها آزاد می گردد و مطالعات نشان داده است که میتواند بر یادگیری و حافظه تاثیر داشته باشد. در پژوهش حاضر, اثرات اسید آسکوربیک بر یادگیری و حافظه فضایی به وسیله ماز آبی موریس مورد بررسی قرار گرفته است.روش ها: در این مطالعه از تعداد 42 سر موش صحرایی نر از نژاد NMRI در محدوده وزنی 300-250 گرم استفاده گردید, کانول گذاری دو طرفه در ناحیه بطن های جانبی با مختصات (AP=-0.8, LA=±1.5, DV=3.4) صورت گرفت. پس از طی دوره بهبودی موش ها به 6 گروه تقسیم شدند. گروه اول, گروه کنترل می باشند, که تزریقی را دریافت نمی کنند. چهار گروه دیگر دوزهای (150mg/kg و 100 و 50 و 25) اسید اسکوربیک را دریافت کردند. گروه ششم دریافت کننده حلال 0.9 درصد نرمال سالین می باشد. تزریق به مدت 5 روز متوالی صورت گرفت. 30 دقیقه پس از تزریق حیوان در ماز آبی موریس (MWM) قرار گرفته و شاخص های یادگیری و حافظه فضایی ثبت شده و مورد آنالیز قرار گرفت.یافته ها: پژوهش حاضر نشان می دهد که اسید آسکوربیک در هر چهار دوز دریافت شده از میزان یادگیری و حافظه فضایی می کاهد و دوز (100 mg/kg) کاهش معنی داری را نشان می دهد.نتیجه گیری: به نظر می رسد که اسید آسکوربیک پس از تزریق در بطن های جانبی بطور مستقیم یا از طریق متاثر کردن سایر نوروترانسمیترها توانسته است یادگیری و حافظه فضایی را کاهش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عباس نژاد، مهدی، نصری، سیما، ناظم، حبیب اله، و بهاالدینی، مهری. (1387). بررسی تاثیر تزریق درون بطنی اسید آسکوربیک بر یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی نر. فیزیولوژی و فارماکولوژی (PHYSIOLOGY AND PHARMACOLOGY)، 12(3)، 227-237. SID. https://sid.ir/paper/75237/fa

    Vancouver: کپی

    عباس نژاد مهدی، نصری سیما، ناظم حبیب اله، بهاالدینی مهری. بررسی تاثیر تزریق درون بطنی اسید آسکوربیک بر یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی نر. فیزیولوژی و فارماکولوژی (PHYSIOLOGY AND PHARMACOLOGY)[Internet]. 1387؛12(3):227-237. Available from: https://sid.ir/paper/75237/fa

    IEEE: کپی

    مهدی عباس نژاد، سیما نصری، حبیب اله ناظم، و مهری بهاالدینی، “بررسی تاثیر تزریق درون بطنی اسید آسکوربیک بر یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی نر،” فیزیولوژی و فارماکولوژی (PHYSIOLOGY AND PHARMACOLOGY)، vol. 12، no. 3، pp. 227–237، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75237/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا