مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر حفاظتی اسید آسکوربیک بر اختلال یادگیری و حافظه در موش بزرگ صرعی شده توسط اسید کاینیک

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه و هدف: تشنج های ناشی از صرع, موجب ایجاد مشکل در روندهای یادگیری و حافظه می شود؛ با درنظرگرفتن اثر حفاظتی اسید آسکوربیک (ویتامین (C, هدف این تحقیق, بررسی اثر تجویز این ماده بر نقص حافظه و یادگیری در مدل تجربی صرع لب گیجگاهی موش بزرگ صرعی شده توسط اسید کاینیک بود.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی, موش های صحرایی به چهار گروه کنترل, کنترل مثبت, صرعی و صرعی دریافت کننده اسید آسکوربیک تقسیم شدند. برای صرعی کردن حیوانات از اسید کاینیک استفاده شد. اسید آسکوربیک نیز به میزان 100 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی و از یک هفته پیش از جراحی به حیوان تزریق شد. تاخیرهای اولیه و در حین عبور در آزمون اجتنابی غیرفعال و درصد رفتار تناوب در ماز Y در پایان کار تعیین شدند.نتایج: پیش درمان با اسید آسکوربیک, باعث کاهش معنی دار رفتار تشنجی حیوانات در مقایسه با گروه صرعی نشد؛ درخصوص تاخیر اولیه نیز, تفاوت معنادار از نظر آماری میان گروه ها مشاهده نشد, تاخیر در حین عبور در گروه صرعی تحت پیش درمان با اسید آسکوربیک نیز نسبت به گروه صرعی تفاوت معنی دار نشان نداد و درصد تناوب در گروه صرعی تحت تیمار با اسید آسکوربیک به طور معنی دار از گروه صرعی بیشتر بود (p<0.05).نتیجه گیری: پیش تیمار با اسید آسکوربیک در موش صرعی شده هرچند بر توانایی نگهداری اطلاعات و به یادآوری آنها در آزمون اجتنابی غیرفعال تاثیرندارد, ولی موجب بهبود حافظه فضایی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کیاسالاری، زهرا، خلیلی، محسن، روغنی، مهرداد، و علیمرادی، وحیده. (1393). اثر حفاظتی اسید آسکوربیک بر اختلال یادگیری و حافظه در موش بزرگ صرعی شده توسط اسید کاینیک. دانشور پزشکی، 21(110)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/403981/fa

    Vancouver: کپی

    کیاسالاری زهرا، خلیلی محسن، روغنی مهرداد، علیمرادی وحیده. اثر حفاظتی اسید آسکوربیک بر اختلال یادگیری و حافظه در موش بزرگ صرعی شده توسط اسید کاینیک. دانشور پزشکی[Internet]. 1393؛21(110):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/403981/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کیاسالاری، محسن خلیلی، مهرداد روغنی، و وحیده علیمرادی، “اثر حفاظتی اسید آسکوربیک بر اختلال یادگیری و حافظه در موش بزرگ صرعی شده توسط اسید کاینیک،” دانشور پزشکی، vol. 21، no. 110، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403981/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button