مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دلالتهای تربیتی دیدگاه پست مدرنیستی لیوتار و نقد آن

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 87

چکیده

 در دنیای معاصر, آموزه های پست مدرنیسم به ویژه از دیدگاه لیوتار, کم کم به دیدگاه آشنایی تبدیل می شود, به طوری که در حوزه های گوناگون سیاست, هنر, ادبیات و به ویژه تعلیم و تربیت به شکل گیری مسائل جدیدی دامن می زند که ضرورت شناخت آنها, مستلزم اجرای پژوهش است. این پژوهش با عنوان «دلالتهای تربیتی دیدگاه پست مدرنیستی لیوتار و نقد آن» انجام شده و هدف اصلی آن شرح مبانی فلسفی (هستی شناختی, معرفت شناختی و ارزش شناختی) دیدگاه لیوتار و استنباط دلالتهای تربیتی آن شامل اهداف آموزشی, برنامه درسی و شیوه های یاددهی- یادگیری و بیان کننده بحران مدرنیسم و تعلیم و تربیت مدرن است. مدرنیسم در حکم اندیشه ای اجتماعی و فلسفی, با صفاتی نظیر انسان گرایی, آزادیخواهی, ناسیونالیسم, عقل گرایی, دین گریزی و مانند آن, تاثیری گسترده بر تعلیم وتربیت در ابعاد گوناگون آن داشته است. هدف تعلیم و تربیت مدرن تربیت شهروند متمدن, متخصص و آزاد است. تعلیم و تربیت مدرن, علوم تجربی و فنی را بهترین محتوای برنامه درسی تلقی می کند و حس گرایی, تجربه گری و عقلانیت را به عنوان بهترین شیوه شناخت و روشهای مبتنی بر آن را بهترین شیوه آموزش و یادگیری می داند. لیوتار و دیگر متفکران پست مدرن, مدعی اند که مدرنیسم, با چنین ویژگیهایی, مشکلاتی جدی به دنبال دارد, زیرا دیگر جنبه های وجود بشر و نیز فرهنگها, ارزشها و عقاید دینی گروههای دیگر را نادیده می گیرد. تعلیم و تربیت پست مدرن, مبانی جهانی و ثابتی ندارد, بلکه محلی و موقتی است. بنابراین بر گفتگو, تکثرگرایی, تفاوت, دگربودگی, بررسیهای فرهنگی و ضد استبدادی و انتقاد تاکید دارد. پست مدرنیسم خطرات مطلق گرایی و سلطه دیدگاه های اکثریت حاکم, فراروایتها, فراگفتمانها و فرازبانها را آشکار و بر اهمیت دیگر دیدگاههای اقلیتی و محلی تاکید می کند. لیوتار عمدتا در مورد تصمیمات آموزشی, سکوت می کند که این خود خطرات جدیدی در پی دارد, که از جمله می توان به نسبیت باوری افراطی و متزلزل ساختن مبانی هنجاری و جامعه پذیری اشاره کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فانی، حجت اله. (1383). دلالتهای تربیتی دیدگاه پست مدرنیستی لیوتار و نقد آن. نوآوری های آموزشی، 3(9)، 66-87. SID. https://sid.ir/paper/75431/fa

    Vancouver: کپی

    فانی حجت اله. دلالتهای تربیتی دیدگاه پست مدرنیستی لیوتار و نقد آن. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1383؛3(9):66-87. Available from: https://sid.ir/paper/75431/fa

    IEEE: کپی

    حجت اله فانی، “دلالتهای تربیتی دیدگاه پست مدرنیستی لیوتار و نقد آن،” نوآوری های آموزشی، vol. 3، no. 9، pp. 66–87، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75431/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button