مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,817
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,268
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی انسان شناسی پست مدرنیسم و دلالت های تربیتی آن

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 184

چکیده

 بررسی مبانی انسان شناسی برخی از فلاسفه پست مدرن و اهداف تربیتی مترتب بر آن, موضوع های اصلی مقاله حاضر را تشکیل می دهد که در این خصوص, ابتدا مفروضات انسان شناسی برخی از نمایندگان اصلی این مکتب مانند مارتین هایدگر, فردریش نیچه, میشل فوکو, ریچارد رورتی و ژان فرانسوا لیوتار در باره چیستی انسان, چگونگی مسوولیت انسان, انسان زمینی یا انسان مابعدالطبیعی, انسان محصول گفتمان, طبیعت تاریخی انسان و انسان و نیروهای اجتماعی و سیاسی بررسی شده است و در پایان ضمن اشاره به این مطلب که بیشتر فلاسفه مورد نظر, نیل به انسان برتر را غایت اساسی نظام تربیتی می دانند, که هدفی زمینی و فاقد رویکردهای معنوی به انسان و هدف زندگی اوست. از طرفی دیگر, این هدف نمی تواند به عنوان هدف یک نظام تربیتی در نظر گرفته شود, بلکه صرفا این هدف به طور فردی قابل دستیابی است, زیرا عملا هیچ برنامه ریز یا مربی در یک نظام تربیتی قادر به فرا رفتن از گفتمان زمانه و ارائه آنها به دانش آموزان نیست و این وظیفه صرفا نوعی فعالیت خودجوش از سوی فرد است. در مجموع می توان عدم توجه به اهداف معنوی زندگی انسان وجود تناقض میان اهداف و لوازم تربیتی وجود ابهام و نسبی گرایی در بیان اهداف تربیتی و عدم پذیرش دیگری به عنوان هدایتگر جریان تربیت را به عنوان مهم ترین انتقادهای وارده بر دیدگاه های فلاسفه پست مدرن درباره اهداف تعلیم و تربیت برشمرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره، و عالی، مرضیه. (1389). مبانی انسان شناسی پست مدرنیسم و دلالت های تربیتی آن. آینه معرفت، 8(23)، 165-184. SID. https://sid.ir/paper/125327/fa

    Vancouver: کپی

    جاویدی کلاته جعفرآبادی طاهره، عالی مرضیه. مبانی انسان شناسی پست مدرنیسم و دلالت های تربیتی آن. آینه معرفت[Internet]. 1389؛8(23):165-184. Available from: https://sid.ir/paper/125327/fa

    IEEE: کپی

    طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی، و مرضیه عالی، “مبانی انسان شناسی پست مدرنیسم و دلالت های تربیتی آن،” آینه معرفت، vol. 8، no. 23، pp. 165–184، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125327/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button