مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,978
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,266
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و طراحی الگویی برای ارایه بازخوردهای کیفی در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 78

چکیده

 هدف این مقاله تهیه و تدوین الگویی برای ارایه بازخوردهای کیفی به دانش آموزان است. اهمیت و ضرورت: معاونت آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش برای کاهش اثرات منفی بازخورد کمی در بهداشت روانی و یادگیری دانش آموزان, طرحی را با عنوان «ارزشیابی توصیفی» تهیه و پس از تایید شورای عالی, در مدت سه سال به صورت آزمایشی در برخی از مدارس ابتدایی مناطق آموزشی کشور اجرا کرد. در این طرح, بازخوردها به صورت توصیفی و با مقیاس درجه بندی (مقوله ای مرتب شده) به دانش آموزان ارایه می شد. نتایج ارزشیابی های به عمل آمده توسط خوش خلق و شریفی (1382 -84) نشان داد که طرح «ارزشیابی توصیفی» به رغم تاثیر مثبت بر ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان, نتوانسته است در ارتقای کیفی و حتی یادگیری آنان موثر باشد. یکی از دلایل مهم عدم موفقیت آن طرح, نبودن الگویی روشن برای ارایه بازخورد در مدارس بود. در این مقاله از تحقیق کیفی اسنادی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 3 کتاب و 26 مقاله پژوهشی است. در پاسخ به دو سوال پژوهشی اساسی, ابتدا جایگاه بازخورد کمی در رویکردهای رفتاری و نیز رفتاری- شناختی بررسی شده و آن گاه بر اساس رویکرد سازنده گرایی, تعریفی روشن و جامع از مفهوم باخورد کیفی ارایه گشته است. در پایان, بر اساس عناصر تعریف بازخورد کیفی, یک الگوی مدون برای ارایه بازخورد به دانش آموزان طراحی و معرفی شده است. در الگوی بازخورد کیفی, دانش آموزان بر اساس باورهای انگیزشی و شناخت های قبلی خود, تکالیف تعیین شده معلم را تفسیر می کنند و به آن معنا می بخشند, سپس برای خود اهداف فردی و راهبردهای یادگیری ویژه طراحی می کنند. در این الگو, دانش آموزان در فراهم آوردن بازخورد برای یادگیری خود مشارکت فعال دارند. با اجرای منظم مراحل پیش بینی شده در الگوی بازخورد کیفی, برای دانش آموزان شرایطی فراهم می شود تا با انجام خودسنجی های مستمر, ضمن تقویت انگیزه تحصیلی درونی, خودنظم جویی یادگیری را در خود پرورش دهند و بر سطح کیفی آموخته هایشان بیفزایند .

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوش خلق، ایرج، و اسلامیه، محمدمهدی. (1385). تدوین و طراحی الگویی برای ارایه بازخوردهای کیفی در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی. نوآوری های آموزشی، 5(18)، 57-78. SID. https://sid.ir/paper/75621/fa

    Vancouver: کپی

    خوش خلق ایرج، اسلامیه محمدمهدی. تدوین و طراحی الگویی برای ارایه بازخوردهای کیفی در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1385؛5(18):57-78. Available from: https://sid.ir/paper/75621/fa

    IEEE: کپی

    ایرج خوش خلق، و محمدمهدی اسلامیه، “تدوین و طراحی الگویی برای ارایه بازخوردهای کیفی در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی،” نوآوری های آموزشی، vol. 5، no. 18، pp. 57–78، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75621/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button