مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر الگوی توانمندسازی بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 94

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت می باشد.روش مطالعه: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع کاربردی است که در سال 1383و 1384 در مرکز بهداشت و بیمارستان ولیعصر شهر زنجان با انتخاب 47 نوجوان واجد شرایط ویژگی های نمونه پژوهش از دو مرکز بهداشتی بر اساس پرونده های موجود انجام و دو مرکز به روش تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم و ابزارهای پژوهش شامل اطلاعات دموگرافیک, کیفیت زندگی, دانش, خودکارآمدی و عزت نفس نوجوانان پس از سنجش روایی از طریق اعتبار محتوی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ, توسط نمونه ها تکمیل گردید. بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از مرحله قبل از مداخله, الگوی توانمندسازی بر اساس گام های سه گانه (درک تهدید, مشکل گشایی و ارزشیابی) برای نوجوانان نمونه پژوهش در گروه آزمون اجرا و 5/2 ماه بعد از مداخله مجددا ابزارها تکمیل و داده های حاصل از طریق ابزار SPSS و با استفاده از روش های آماری کای دو, t زوجی و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: طبق آزمون کای دو, بین گروه های آزمون و شاهد قبل از مطالعه از نظر متغیرهای زمینه ای (سن, جنس, میزان تحصیلات, طول مدت بیماری) اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت. بین دو گروه از نظر میزان کیفیت زندگی قبل از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت و پس از مداخله از نظر تفاضل میانگین نمرات کیفیت زندگی بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (0.01=P). همچنین بر اساس نتایج بین میانگین ابعاد کیفیت زندگی نمونه های پژوهش در گروه آزمون نیز قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (اجتماعی 0.031=P, روحی 0.013=P, زندگی روزمره 0.005=P, فعالیت فیزیکی 0.014=P, رژیم غذایی 0.028=P) لیکن در گروه شاهد این تفاوت معنی دار نبود.نتیجه گیری: به طور کلی بر اساس نتایج حاصله, اجرای الگوی توانمندسازی بر افزایش کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت موثر بوده, لذا پیشنهاد می شود این الگو برای سایر رده های سنی در سطح وسیع تر و نیز برای سایر بیماری های مزمن به کار گرفته شود

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حیدری، مهری، الحانی، فاطمه، کاظم نژاد، انوشیروان، و معزی، فرزانه. (1386). بررسی تاثیر الگوی توانمندسازی بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت . مجله بیماریهای کودکان ایران، 17(1 (وِیژه نامه بهار))، 87-94. SID. https://sid.ir/paper/76061/fa

Vancouver: کپی

حیدری مهری، الحانی فاطمه، کاظم نژاد انوشیروان، معزی فرزانه. بررسی تاثیر الگوی توانمندسازی بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت . مجله بیماریهای کودکان ایران[Internet]. 1386؛17(1 (وِیژه نامه بهار)):87-94. Available from: https://sid.ir/paper/76061/fa

IEEE: کپی

مهری حیدری، فاطمه الحانی، انوشیروان کاظم نژاد، و فرزانه معزی، “بررسی تاثیر الگوی توانمندسازی بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت ،” مجله بیماریهای کودکان ایران، vol. 17، no. 1 (وِیژه نامه بهار)، pp. 87–94، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76061/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button