مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی علت مراجعه و تظاهرات بالینی در سندرم ترنر

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 82

چکیده

سندرم ترنر مجموعه ای از علایم بالینی است که به علت فقدان یک کروموزم X در زنان دیده می شود. حالت کلاسیک آن کاریوتیپ X045 دارد ولی تقریبا نیمی از موارد به اشکال مختلف موزائیسم دیده می شوند. تظاهرات بالینی این سندرم از فرم کاملا کلاسیک تا فرم های خفیف متفاوت است که می توانند باعث تاخیر در تشخیص بیماری شوند. مطالعه به صورت موردی (Case series) در دو مرکز ژنتیک و در طی سال های 1360 تا 1380 انجام گرفت و نهایتا 71 بیمار شرایط ورود به مطالعه را پیدا کردند. متعیرهای بررسی عبارت بودند از سن, زمان تشخیص, علت مراجعه, کاریوتیپ, تظاهرات بالینی و پاراکلینیک, سن پدر و مادر و مرتبه حاملگی.کاریوتیپ در 76.1% از 71 بیمار خالص و در 23.9 % موزائیک بود.شایعترین علت مراجعه آمنوره و تاخیر بلوغ, تاخیر رشد و کوتاهی قد بود. شایع ترین سن تشخیص 11 تا 15 سالگی بود. ارتباطی بین سن پدر, سن مادر و مرتبه حاملگی با این سندرم یافت نشد.سن تشخیص این سندرم در مطالعه ما از آمارهای چهانی بالاتر است. درصد بالایی از موارد سندرم ترنر در زمان نوزادی و شیرخوارگی با علایم مخصوصا لنف ادم مادرزادی تشخیص داده می شوند در حالی که موارد این بررسی با آمنوره و عدم شروع بلوغ تشخیص داده شده اند.تشخیص زودرس و جایگزینی هرمونی و پیگیری آنومالی های موجود در این سندرم (قلبی و کلیوی) منجر به نتایج بهتر نحوه زندگی در این بیماری می شود. به همین دلیل توجه به وجود این بیماری و تشخیص زودرس آن می تواند در روند بهتر زندگی بیماران موثر باشد.  

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حق شناس، زهرا، کیهانی دوست، زرین تاج، دانشجو، خدیجه، و مویری، حشمت. (1382). بررسی علت مراجعه و تظاهرات بالینی در سندرم ترنر. مجله بیماریهای کودکان ایران، 13(1)، 77-82. SID. https://sid.ir/paper/76071/fa

    Vancouver: کپی

    حق شناس زهرا، کیهانی دوست زرین تاج، دانشجو خدیجه، مویری حشمت. بررسی علت مراجعه و تظاهرات بالینی در سندرم ترنر. مجله بیماریهای کودکان ایران[Internet]. 1382؛13(1):77-82. Available from: https://sid.ir/paper/76071/fa

    IEEE: کپی

    زهرا حق شناس، زرین تاج کیهانی دوست، خدیجه دانشجو، و حشمت مویری، “بررسی علت مراجعه و تظاهرات بالینی در سندرم ترنر،” مجله بیماریهای کودکان ایران، vol. 13، no. 1، pp. 77–82، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76071/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button