مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

948
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارایی آموزشی اشکال مختلف متون درسی مورد استفاده دانشجویان علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 63

چکیده

 مقدمه: اشکال مختلفی از متون درسی از یادداشتهای کلاس گرفته تا مراجعه به چندین کتاب مرجع در دوره علوم پایه پزشکی مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد که می توانند کارایی های متفاوتی در یادگیری داشته باشند. از اینرو ارزیابی کارایی آنها می تواند به انتخاب متون درسی مناسب تر در علوم پایه پزشکی کمک نماید. مواد و روشها: اطلاعات مربوط به نوع متون درسی مورد استفاده دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و رتبه و معدل دروس مختلف آنها در دو امتحان جامع علوم پایه پزشکی کشوری سالهای 1377 (دوره بیستم) و 1379 (دوره بیست و چهارم) و سایر اطلاعات مربوطه طی دو پرسشنامه طراحی شده از استادان و دانشجویان و مدارک آموزشی جمع آوری گردید. بعد ازاعمال ضرایب لازم در اختلافات رتبه ها و معدلها, اختلافات باقی مانده به عنوان استاندارد جهت بررسی اختلاف کارایی دانشجویان در دو دوره امتحان فوق که بخشی از آن ناشی از تغییرات در متون مورد استفاده بود مورد استناد قرار گرفتند. ضمنا در پرسشنامه طی یک سوال کلی از اساتید و دانشجویان در مورد تدوین متون محوری برای دروس پایه دانشجویان پزشکی سراسر کشور و زبان مورد استفاده در آن نظر سنجی بعمل آمد. نتایج: بر اساس نتایج این مطالعه 9 شکل متون آموزشی مورد استفاده دانشجویان در این دو دوره قرار گرفته است و از نظر آماری اختلاف معنی داری در کارایی آموزشی بین بعضی از متون و تعداد مورد استفاده آنها وجود داشت.همچنین نتایج نظر سنجی مربوط به تهیه متون محوری نشان دادند که 68% اساتید و 85% دانشجویان با تدوین چنین کتابی موافق می باشند. در مورد زبان این متون نظریات اساتید و دانشجویان بهم نزدیک بوده و در مجموع 36% اساتید و دانشجویان زبان انگلیسی را برای تمام دروس 28% استفاده از هر دو زبان را بسته به شرایط درس و نوع متون, 9% کتاب دو زبانه و 25% زبان فارسی را برای تمام دروس توصیه نموده اند. نتیجه گیری: جمع بندی این مطالعه نشان داد که در مورد اکثر دروس علوم پایه پزشکی استفاده از یادداشتهای کلاسی به اضافه یک کتاب خلاصه انگلیسی یا فارسی دارای حداکثر کارایی و استفاده از کتابهای حجیم انگلیسی یا فارسی و یا مراجع مختلف دارای کمترین کارایی در آموزش علوم پایه پزشکی می باشد و استفاده از دو شکل متون دارای حداکثر کارایی است. توصیه نتایج کیفی این بررسی کاهش منطقی حجم متون درسی مخصوصا مطالب صرفا نظری, افزایش بار کاربردی و جانشین کردن تدریجی زبان انگلیسی به جای زبان فارسی در طول دوره پایه می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رشیدیان، منوچهر. (1381). کارایی آموزشی اشکال مختلف متون درسی مورد استفاده دانشجویان علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 7(2 (مسلسل 26))، 58-63. SID. https://sid.ir/paper/76420/fa

Vancouver: کپی

رشیدیان منوچهر. کارایی آموزشی اشکال مختلف متون درسی مورد استفاده دانشجویان علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1381؛7(2 (مسلسل 26)):58-63. Available from: https://sid.ir/paper/76420/fa

IEEE: کپی

منوچهر رشیدیان، “کارایی آموزشی اشکال مختلف متون درسی مورد استفاده دانشجویان علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 7، no. 2 (مسلسل 26)، pp. 58–63، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76420/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button