Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,351
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,207
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و انتخاب استراتژی توسعه گردشگری استان لرستان بر اساس تحلیل SWOT و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 60

چکیده

 استان لرستان با وجود داشتن مناطق ممتاز گردشگری مانند قلعه فلک الافلاک, دریاچه گهر, آبشارهای زیبا, تاریخ کهن, میراث فرهنگی کم نظیر, موقعیت استراتژیک و فرصت های متعدد پیش رو همچون افزایش انگیزه مسافرت در بین مردم, وجود نیروهای متخصص و شرایط اقلیمی و طبیعی مناسب با ضعف ها و تهدیدهایی در استفاده از توانمندی های موجود در این زمینه مواجه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای پیش روی گردشگری استان لرستان و ارائه استراتژی های مناسب و کارامد می باشد.در این تحقیق جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای پیش رو با تعدادی از گردشگران و صاحب نظران ادارات و سازمان های دولتی مرتبط با صنعت گردشگری و هتل داری و صاحبان آژانس های مسافرتی و تفریحی در سطح استان که سال ها در استان سابقه فعالیت در این زمینه را دارا بودند, مصاحبه به عمل آمد و با استفاده از مدل SWOT از تلاقی این عوامل با هم استراتژی های مناسب استان در چهار دسته SO, ST,WO و WT تعیین گردید.در مرحله بعد برای انتخاب بهترین استراتژی جهت توسعه این صنعت ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) به کار گرفته شده است. جهت تعیین وزن های عوامل SWOT پرسشنامه ای بر اساس مقیاس لیکرت به صورت 5 گزینه ای طراحی و توسط 30 نفر از کارشناسان و خبرگان گردشگری در سطح استان لرستان تکمیل شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد استراتژی های تدافعی مناسب ترین استراتژی ها برای توسعه گردشگری استان, می باشند. استراتژی WT3 با میانگین 1.85 با تاکید بر تشویق و ترغیب مردم برای مسافرت به استان لرستان و تبلیغ جاذبه های گردشگری در بازارهای هدف به عنوان بهترین استراتژی پیشنهاد شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کاظمی، مهدی، اسماعیلی، محمودرضا، و بیگی فیروزی، اله یار. (1392). تدوین و انتخاب استراتژی توسعه گردشگری استان لرستان بر اساس تحلیل SWOT و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی. جغرافیا و توسعه، 11(پیاپی 32)، 47-60. SID. https://sid.ir/paper/77342/fa

Vancouver: کپی

کاظمی مهدی، اسماعیلی محمودرضا، بیگی فیروزی اله یار. تدوین و انتخاب استراتژی توسعه گردشگری استان لرستان بر اساس تحلیل SWOT و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی. جغرافیا و توسعه[Internet]. 1392؛11(پیاپی 32):47-60. Available from: https://sid.ir/paper/77342/fa

IEEE: کپی

مهدی کاظمی، محمودرضا اسماعیلی، و اله یار بیگی فیروزی، “تدوین و انتخاب استراتژی توسعه گردشگری استان لرستان بر اساس تحلیل SWOT و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی،” جغرافیا و توسعه، vol. 11، no. پیاپی 32، pp. 47–60، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77342/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا