مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 131

چکیده

 با توجه به اهمیت محصول سیب زمینی در الگوی غذایی خانوارهای ایرانی و نوسانات قیمت این محصول و تقاضای زیاد مصرف کننده و وجود واسطه ها و نقش آنان در نوسا نات قیمتی این محصول, بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات مود نیاز این مطالعه از طریق مطالعات اسنادی و سایت FAO به دست آمده است. جهت بررسی حاشیه بازاریابی, ضریب هزینه بازاریابی و عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی از اطلاعات سالانه مربوط به سال های 1365 تا 1380 استفاده شده است. نتایج مطالعه بازاریابی نشان می دهد که در اغلب سال های مورد بررسی حاشیه خرده فروشی بیش از حاشیه عمده فروشی بوده است. از طرفی ضریب هزینه بازاریابی, سهم هزینه بازاریابی در قیمت نهایی محصول را در این سال ها نشان می دهد. به منظور کاهش سهم هزینه بازاریابی در قیمت نهایی مصول دخالت بیشتر کشاورزان در امر بازاریابی توصیه شده است. بررسی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی با استفاده از توابع اضافه بها و هزینه بازاریابی نشان میدهد که حاشیه بازاریابی سیب زمینی در ایران متاثر از عوامل متعددی همچون قیمت خرده فروشی و عمده فروشی, میزان صادرات, میزان تولید و نرخ ارز در بازار آزاد بوده است, که در این بین قیمت خرده فروشی مهم ترین عامل موثر بر حاشیه کل بازاریابی و حاشیه خرده فروشی می باشد. همچنین قیمت عمده فروشی نیز مهم ترین عامل موثر بر حاشیه عمده فروشی بوده است. به منظور کاهش قیمت خرده فروشی و عمده فروشی و در نتیجه کاهش حاشیه بازاریابی, باید عاملان و رقیبان بازار را زیاد نموده برای این منظور توصیه می شود که دولت اقدام به ایجاد تعاونی های بازار رسانی با مشارکت تولیدکنند گان نماید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مهدی پور، اسماعیل، صدرالاشرافی، سیدمهریار، و کرباسی، علیرضا. (1384). بررسی بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران. علوم کشاورزی، 11(3)، 121-131. SID. https://sid.ir/paper/7820/fa

Vancouver: کپی

مهدی پور اسماعیل، صدرالاشرافی سیدمهریار، کرباسی علیرضا. بررسی بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران. علوم کشاورزی[Internet]. 1384؛11(3):121-131. Available from: https://sid.ir/paper/7820/fa

IEEE: کپی

اسماعیل مهدی پور، سیدمهریار صدرالاشرافی، و علیرضا کرباسی، “بررسی بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران،” علوم کشاورزی، vol. 11، no. 3، pp. 121–131، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/7820/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button