مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

712
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی حاشیه و کارآیی بازار برنج در استان مازندران

صفحات

 صفحه شروع 195 | صفحه پایان 204

چکیده

 بدلیل اهمیت تولید برنج در استان مازندران, بررسی وضعیت بازار این محصول در این استان از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. به این منظور, با تکمیل تصادفی 55 پرسشنامه در هر یک از سطوح تولید, عمده فروشی و خرده فروشی, در سال 1386, بازار برنج در استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که حاشیه بازاریابی در دو رقم محلی (طارم) و پرمحصول به ترتیب 5850 و 3700 ریال بوده است. حاشیه عمده فروشی بیشتر از حاشیه خرده فروشی و سهم تولیدکننده در ارقام محلی و پرمحصول به ترتیب 58.214 و 52.564 درصد برآورد شد. سهم عمده فروش در هر دو بازار بیشتر از خرده فروش بوده است. بطور کلی, در هر دو رقم حضور عمده فروشان باعث افزایش ناکارآیی بازار شده و ناکارآترین مسیر بازاررسانی از لحاظ ناکارآیی قیمتی, فنی و ناکارآیی کل, مسیر تولیدکننده- عمده فروش - مصرف کننده و کارآترین مسیر نیز مربوط به مسیر تولید کننده - مصرف کننده بوده است. برآورد ضریب هزینه نشان داد که در بازار ارقام محلی و پرمحصول به ترتیب 11.143 و 20 درصد از قیمت نهایی مربوط به هزینه های بازاریابی است. جمع هزینه های بازاریابی با قیمت سر مزرعه در هر دو رقم اختلاف قابل توجهی داشته است, لذا, این بازارها شفاف نبوده و همین امر از کارآیی بازارها می کاهد. با توجه به برآورد تابع حاشیه کل, در هر دو بازار, قیمت خرده فروشی و هزینه بازاریابی اثر معنی داری بر حاشیه کل داشته  و قیمت خرده فروشی اثر بزرگتر و معنی دارتری بر حاشیه کل داشته است. بطوریکه با افزایش یک درصدی در قیمت خرده فروشی در بازارهای رقم محلی و پرمحصول, به ترتیب حاشیه کل 1.625 و 1.436 درصد افزایش می یابد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امیرنژاد، حمید، و رفیعی، حامد. (1389). بررسی حاشیه و کارآیی بازار برنج در استان مازندران. اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، 24(2)، 195-204. SID. https://sid.ir/paper/142082/fa

Vancouver: کپی

امیرنژاد حمید، رفیعی حامد. بررسی حاشیه و کارآیی بازار برنج در استان مازندران. اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)[Internet]. 1389؛24(2):195-204. Available from: https://sid.ir/paper/142082/fa

IEEE: کپی

حمید امیرنژاد، و حامد رفیعی، “بررسی حاشیه و کارآیی بازار برنج در استان مازندران،” اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، vol. 24، no. 2، pp. 195–204، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/142082/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button