مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,298
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر موسیقی بر میزان اضطراب کودکان بستری

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف: حدود 30 درصد از کودکان حداقل یک بار طی دوران کودکی شان در بیمارستان بستری شده اند که سبب اضطراب ناشی از عوامل مختلف می شود. با توجه به درصد بالای کودکان بستری در بیمارستان و عوارض ناشی از بستری شدن و عوارض جانبی فراوان روش های دارویی, توجه بیشتر به روش های غیردارویی از جمله استفاده از برنامه موسیقی مورد توجه است. در این مقاله تاثیرات موسیقی درمانی را بر کاهش اضطراب کودکان 12-9 ساله بستری در مرکز آموزشی درمانی طالقانی گرگان, مورد بررسی قرار دادیم.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 60 نفر از کودکان 12-9 سال بستری در بخش داخلی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مساوی 30 نفری مداخله و کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بیمار و پرسشنامه سنجش اضطراب اسپیل برگر بود که داده های لازم قبل و بعد از انجام مداخله, جمع آوری و با یکدیگر مقایسه گردیدند. داده های جمع آوری شده قبل و بعد از انجام مداخله, با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف – اسمیرونوف, کای دو, paired-t-test , بارتلت و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین اضطراب حالتی در هر دو گروه, قبل ازشنیدن موسیقی تفاوت معنادار دیده نشد. ولی بعد از اجرای برنامه موسیقی تفاوت معنادار به نفع گروه مداخله مشاهده گردید (P<0.05). بنابراین می توان این کاهش میزان اضطراب در گروه مداخله را به اجرای موسیقی درمانی (شنیدن موسیقی) نسبت داد.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که اجرای موسیقی در کودکان بستری می تواند اضطراب را کاهش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ربیعی، محمدرضا، کاظمی ملک محمودی، شیدا، و کاظمی ملک محمودی، شیما. (1386). تاثیر موسیقی بر میزان اضطراب کودکان بستری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 9(3 (پی در پی 23))، 59-64. SID. https://sid.ir/paper/78926/fa

    Vancouver: کپی

    ربیعی محمدرضا، کاظمی ملک محمودی شیدا، کاظمی ملک محمودی شیما. تاثیر موسیقی بر میزان اضطراب کودکان بستری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1386؛9(3 (پی در پی 23)):59-64. Available from: https://sid.ir/paper/78926/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا ربیعی، شیدا کاظمی ملک محمودی، و شیما کاظمی ملک محمودی، “تاثیر موسیقی بر میزان اضطراب کودکان بستری،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 9، no. 3 (پی در پی 23)، pp. 59–64، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/78926/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button