مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,714
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

252
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر در مورد کم خونی ناشی از فقر آهن

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 43

چکیده

 زمینه و هدف: فقر آهن شایع تر ین مشکل تغذیه ای در جهان و یکی از عمده ترین علت های کم خونی می باشد. شیوع فقر آهن و کم خونی ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه بیشتر از توسعه یافته است که در این میان بیشترین سهم از آن کودکان و زنان می باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی قائم شهر به منظور پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن انجام شد.روش بررسی: این مطالعه یک مداخله آموزشی بود که روی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی قائم شهر در بهار 1384 در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای این مطالعه شامل اطلاعات دموگرافیک و پایه و سوالات سنجش آگاهی, نگرش و عملکرد بود. در ابتدای مطاله میزان آگاهی, نگرش و عملکرد همه دانش آموزان به وسیله پرسشنامه ارزیابی شد. سپس برنامه های آموزشی برای گروه مداخله انجام گردید و پس از گذشت 1.5 ماه از مداخله, دو گروه مقایسه شدند. داده ها با استفاده از از نرم افزارهای آماری SPSS(11.5) و STATA(8.0) تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که قبل از آموزش اختلاف معنی داری بین گروه های مورد مطالعه از نظر آگاهی, نگرش و عملکرد وجود نداشت. اما بعد از انجام مداخله آموزشی, افزایش معنی داری در میانگین نمره آگاهی, نگرش و عملکرد گروه مداخله ملاحظه گردید(P < 0.05) . بدین صورت که مداخله آموزشی به اندازه 15 امتیاز در ارتقای آگاهی, 5 امتیاز در ارتقای نگرش و 1.6 امتیاز در بهبود عملکرد تاثیر داشت. هر چند در بین عوامل موثر متغیرهای تحصیلات مادر و شغل پدر بر آگاهی, پایه تحصیلی بر نگرش و تحصیلات مادر بر عملکرد دانش آموزان نیز موثر بود. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر در مورد فقر آهن و کم خونی ناشی از آن تاثیر دارد. بنابراین برنامه های آموزشی در این رابطه برای گروه های سنی نوجوان و جوان پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی، مصطفی، شجاعی زاده، داوود، چالشگر، مشرفه، و پیشوا، حمیده. (1385). تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر در مورد کم خونی ناشی از فقر آهن. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 8(3 (پی در پی 19))، 37-43. SID. https://sid.ir/paper/78940/fa

Vancouver: کپی

حسینی مصطفی، شجاعی زاده داوود، چالشگر مشرفه، پیشوا حمیده. تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر در مورد کم خونی ناشی از فقر آهن. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1385؛8(3 (پی در پی 19)):37-43. Available from: https://sid.ir/paper/78940/fa

IEEE: کپی

مصطفی حسینی، داوود شجاعی زاده، مشرفه چالشگر، و حمیده پیشوا، “تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر در مورد کم خونی ناشی از فقر آهن،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 8، no. 3 (پی در پی 19)، pp. 37–43، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/78940/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button