مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

826
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نحوه اخذ رضایت از بیماران در بیمارستان های شهر اردبیل (1389) (گزارش کوتاه)

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 113

چکیده

 زمینه و هدف: کسب رضایت از بیمار برای انجام مراقبت های پزشکی یک الزام قانونی است. رضایت بیمار یعنی تمایل قلبی و موافقت وی مبنی بر این که تعرضی بر خلاف قانون علیه حقوق و آزادی های او انجام نشود. رضایت نامه عبارت است از مدرکی که بیمار قبل از تن دادن به هرگونه رضایت, از کلیه خطرات عمل, راه های درمان و جایگزین و خطرات آن توسط پزشک آکاهی پیدا کند. این مطالعه به منظور تعیین نحوه اخذ رضایت از بیماران در بیمارستان های شهر اردبیل انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی روی 150 بیمار با مراجعه حضوری و مصاحبه با آنان در بخش های جراحی سه بیمارستان آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل طی بهار سال 1389 انجام شد. بیماران به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل مشخصات دموگرافیک, نسبت فرد رضایت دهنده با بیمار, نوع مراجعه, وضعیت هوشیاری بیمار (GCS) و نیز سایر متغیرها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون آماری کای اسکوئر استفاده گردید.یافته ها: میانگین سنی افراد 35 سال بود. 86 نفر (57 درصد) از بیماران زن و 64 نفر (43 درصد) مرد بودند. 35 نفر (23 درصد) از افراد رضایت دهنده بی سواد بودند و تحصیلات 92 نفر (61 درصد) زیردیپلم و دیپلم بود. همچنین 23 نفر (16 درصد) تحصیلات دانشگاهی داشتند. 45 درصد از افراد در مورد بیماری شان از پزشک معالج خود اطلاعاتی کسب کرده بودند. طبق نظر رضایت دهندگان در 13 درصد موارد, کارکنان بخش پذیرش بیمارستان نسبت به تکمیل فرم اهمیت نداده بودند. 65 نفر (43.3 درصد) از بیماران بیان داشتند که محتوای فرم رضایت نامه ناخوانا و طولانی بود. میزان تکمیل هر 4 قسمت پرسشنامه برای بیماران 87 درصد و افراد درجه 1 و 2 همراه بیمار به ترتیب 71 درصد و 64 درصد بود. 40 درصد از پرسشنامه های تکمیل شده به تایید شاهد نرسیده بود. اختلاف نظرات بین بیماران و افراد همراه نسبت به محتویات فرم از لحاظ ناخوانا بودن به لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.001).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بعضی از رضایت نامه های اخذ شده اعتبار پایینی داشتند و لازم است برای بهبود کیفیت اخذ رضایت نامه از بیماران تدابیر لازم به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امانی، فیروز، مهدوی، عبداله، حامدی، بتول، زارع رسولی، سولماز، کارگرجاهد، زهرا، و محمدزاده، المیرا. (1390). نحوه اخذ رضایت از بیماران در بیمارستان های شهر اردبیل (1389) (گزارش کوتاه). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 13(3 (پی در پی 39))، 108-113. SID. https://sid.ir/paper/79229/fa

    Vancouver: کپی

    امانی فیروز، مهدوی عبداله، حامدی بتول، زارع رسولی سولماز، کارگرجاهد زهرا، محمدزاده المیرا. نحوه اخذ رضایت از بیماران در بیمارستان های شهر اردبیل (1389) (گزارش کوتاه). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1390؛13(3 (پی در پی 39)):108-113. Available from: https://sid.ir/paper/79229/fa

    IEEE: کپی

    فیروز امانی، عبداله مهدوی، بتول حامدی، سولماز زارع رسولی، زهرا کارگرجاهد، و المیرا محمدزاده، “نحوه اخذ رضایت از بیماران در بیمارستان های شهر اردبیل (1389) (گزارش کوتاه)،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 13، no. 3 (پی در پی 39)، pp. 108–113، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79229/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button