مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

960
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

195
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان 1387

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه: با توجه به اینکه در شرایط زندگی امروز, نیازهای جامعه در حال تغییر دایمی هستند, چنین توصیه شده است که ما نیز می بایست در آموزش خود تغییر ایجاد کنیم. نظر به اینکه استفاده از تجربیات مدرسان می تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد, در این راستا مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1387 صورت گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی, تحلیلی از پرسشنامه ای مشتمل بر دو قسمت (مشخصات دموگرافیک اعضای هیات علمی و نظرهای آنان در خصوص شاخص های آموزشی) استفاده گردید. برای تعیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی ابزار از یک مطالعه مقدماتی و تعیین آلفای کرانباخ استفاده شد که ضریب همبستگی 0.81 را نشان داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی (غیر پارامتری, اسپیرمن کروسکال والیس, منویتنی آزمون کای دو) spss ver 15 استفاده شد.یافته ها: از مجموعه اعضای هیات علمی شاعل در دانشگاه, 100 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. 59% آنان مذکر, محل اشتغال 45% در دانشکده پزشکی, 76% در کارگاههای روش تدریس شرکت کرده بودند و 66.9% کارگاه را با نیازهای آموزشی مدرسان مناسب دانستند. همچنین گذراندن دوره یا واحد خاصی را در خصوص روش تدریس (91%), برنامه ریزی آموزشی 90 % را برای مدرس الزامی و زمان مناسب آنرا قبل از شروع بکار دانسته اند. مهمترین شاخصهای آموزشی داشتن توان علمی (82%), هماهنگی رشته تحصیلی با نیاز جامعه (73%), مشارکت اساتید در برنامه ریزی آموزشی (72%), تناسب کارگاه با نیاز آموزشی مدرس (62%), عدم هماهنگی رشته های آموزشی با نیاز جامعه (54%), تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و فضای آموزشی و نیروی انسانی (68%) را بسیار با اهمیت دانستند.بحث و نتیجه گیری: 9% اعضای هیات علمی, کارگاههای روش تدریس را مناسب با نیازهای آموزشی خود ندانستند, اما اکثریت برگزاری کارگاههایی را به شکل مداوم و متوالی ضروری دانسته اند. همچنین اعضای هیات علمی میزان توجه مستولین به مشکلات آموزشی و هماهنگی رشته تحصیلی با نیاز جامعه, تصمیم گیری مشارکتی میزان تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و فضای آموزشی و نیروی انسانی را خواستار شدند. چنین به نظر می رسد که توجه زیاد مسوولین به کمیت و کیفیت کارگاهها و آموزش مداوم و رفع مشکلات آموزشی دانشگاه قابل تاکید است و استفاده از مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در برنامه ریزی آموزشی و مدیریتی توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک شاهی، فریده، شیخیان، علی، و ابراهیم زاده، فرزاد. (1389). بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان 1387. یافته، 12(2 (پیاپی 44))، 33-43. SID. https://sid.ir/paper/80080/fa

    Vancouver: کپی

    ملک شاهی فریده، شیخیان علی، ابراهیم زاده فرزاد. بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان 1387. یافته[Internet]. 1389؛12(2 (پیاپی 44)):33-43. Available from: https://sid.ir/paper/80080/fa

    IEEE: کپی

    فریده ملک شاهی، علی شیخیان، و فرزاد ابراهیم زاده، “بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان 1387،” یافته، vol. 12، no. 2 (پیاپی 44)، pp. 33–43، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/80080/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button