مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,035
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1380)

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 26

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به اینکه در شرایط زندگی امروز, نیازهای جامعه در حال تغییر دایمی هستند, چنین توصیه شده که ما نیز می بایست در آموزش خود تغییر ایجاد کنیم. نظر به اینکه استفاده از تجربیات مدرسان می تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد و با توجه به کمبود اطلاعات در این زمینه, مطالعه حاضر به منظور تعیین دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1380 صورت گرفته است. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی از پرسشنامه ای مشتمل بر دو قسمت (مشخصات دموگرافیک اعضای هیات علمی و نظرهای آنان در خصوص شاخص های آموزشی) استفاده گردید . برای تعیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی ابزار از یک مطالعه مقدماتی و تعیین آلفای کرانباخ استفاده شد که ضریب همبستگی 7/0 را نشان داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی (ضریب همبستگی و آزمون کای دو) استفاده شد. یافته ها: از مجموعه اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه, 157 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. 69 درصد آنان مرد, محل اشتغال 4/74 درصد در دانشکده پزشکی, 7/90 درصد در کارگاه های روش تدریس شرکت کرده بودند و 9/66 درصد, کارگاه ها را بانیازهای آموزشی مدرسان مناسب دانستند. همچنین عمدتا گذراندن دوره یا واحد خاصی را در خصوص روش تدریس برای مدرس الزامی (9/87) و زمان مناسب آن را قبل از شروع به کار دانسته اند. مهم ترین مشکلات آموزشی را عدم توجه مسوولین به مشکلات آموزشی (3/50%), عدم هماهنگی رشته های آموزشی با نیاز جامعه (54%), عدم تناسب تعداد دانشجویان با امکانات, فضای آموزشی و نیروی انسانی (3/50%) و همچنین نامناسب بودن گزینش دانشجو (6/68%) دانستند. بحث: به رغم اینکه حدود یک سوم اعضای هیات علمی, کارگاه های روش تدریس را مناسب با نیازهای آموزشی خود ندانسته, اما عموما برگزاری کارگاه هایی را به شکل مداوم و متوالی ضروری دانسته اند. همچنین اعضای هیات علمی میزان توجه مسوولین به مشکلات آموزشی و میزان تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و فضای آموزشی و نیروی انسانی را ضعیف ارزیابی نمودند. چنین به نظر می رسد که توجه بیش از پیش مسوولین به کمیت و کیفیت کارگاه ها و رفع مشکلات آموزشی دانشگاه قابل تاکید است و استفاده از مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در این خصوص توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شکیبایی، داریوش، ایران فر، شیرین، منتظری، نصرت اله، رضایی، منصور، و یاری، ناهید. (1383). دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1380). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 8(1(پیاپی 20))، 17-26. SID. https://sid.ir/paper/357767/fa

    Vancouver: کپی

    شکیبایی داریوش، ایران فر شیرین، منتظری نصرت اله، رضایی منصور، یاری ناهید. دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1380). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1383؛8(1(پیاپی 20)):17-26. Available from: https://sid.ir/paper/357767/fa

    IEEE: کپی

    داریوش شکیبایی، شیرین ایران فر، نصرت اله منتظری، منصور رضایی، و ناهید یاری، “دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (1380)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 8، no. 1(پیاپی 20)، pp. 17–26، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357767/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button