مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی نقش ارضای نیازهای روانی بنیادی و دیدگاه مردان با شکل پوشش بانوان در استان لرستان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 این پژوهش به منظور بررسی نقش ارضای نیازهای روانی بنیادی و دیدگاه مردان در نوع حجاب زنان و شناسایی عوامل حجاب گریزی در استان لرستان انجام شدو نمونه این تحقیق شامل 250 فرد ساکن در خرم آباد بود که 100 نفر آنان مرد و 150 نفر زن می باشند. نمونه زنان متشکل بود از سه گروه دارای حجاب برتر یا حجاب سنتی, حجاب امروزی و بد حجاب که در هر گروه 50 زن با توجه به شکل پوشش ظاهریشان قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل دو بخش محقق ساخته و آزمون استاندارد BNS بود. نیمی از گروه نمونه بین 15 تا 30 سال و نیم دیگر بین 30 تا 50 سال بودند. نتایج نشان داد ارضای نیازهای روانی در شکل پوشش خانم ها موثر است بطوریکه زنان دارای حجای سنتی به لحاظ ارضای نیاز به ارتباط و احساس شایستگی از دو گروه دیگر وضعیت بهتری دارند اما ارضای نیاز خود مختاری در گروه بدحجاب از گروه دارای حجاب برتر و حجاب امروزی بیشتر بود. همچنین نتایج نشان داد دیدگاه مردان نسبت به پوشش زنان در انتخاب نوع پوشش آنها تاثیر به سزایی دارد. از دیگر نتایج تحقیق این بود که 95% گروه نمونه ضرورت وجود حجاب را برای زنان اذعان کرده اند که 45% آنها حجاب سنتی را معیار داشتن حجاب دانسته و 43% حجاب در مفهوم امروزی را معیار محجبه بودن دانسته اند. تنها 33% گروه نمونه استفاده از اجبار و قوانین انعطاف ناپذیر و اهرم های فشار را در گسترش و رعایت حجاب به میزان زیاد موثر می دانند.طبق نتایج به دست آمده از گروهی از بانوان که خود محجبه بودند مهمترین علل رعایت حجاب کامل عبارتند از: داشتن اعتقاد قلبی (94%), داشتن امنیت اجتماعی (71%), قلمداد نشدن بصورت ابزار جنسی (65%), برخورداری از مطلوبیت اجتماعی (63%), دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی (53%), کنترل خانواده و عرف جامعه (34%), احترام به قانون (11%) و برخورداری از تقویت های اجتماعی, شغلی و محیطی (11%).همچنین طبق نتایج به دست آمده از گروه بدحجاب مهمترین علل حجاب گریزی عبارتند از: زیبا نبودن پوشش های اسلامی فعلی (82%), دست و پا گیر بودن پوشش های اسلامی رایج (74%), جلب توجه جنس مخالف و انتخاب همسر (66%), اعتقاد به اینکه اخلاق از انسان محافظت می کند نه حجاب (54%), تساوی با مردان (52%), اجباری بودن نوع پوشش و عدم انتخاب زنان 11%), ترس از مسخره شدن توسط اطرافیان (26%), رفتار بد برخی مراعات کنندگان حجاب (22%), اعتقاد به اینکه این شکل پوشش همان چیزی نیست که مدنظر اسلام است (4%) و عدم اعتقاد به احکام اسلام و اعتراض به قوانین خانواده و جامعه (2%).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، راحله، زکی خانی چگنی، صدیقه، و صالح بروجردی، شاهین. (1390). بررسی نقش ارضای نیازهای روانی بنیادی و دیدگاه مردان با شکل پوشش بانوان در استان لرستان. همایش هجوم خاموش. SID. https://sid.ir/paper/811482/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی راحله، زکی خانی چگنی صدیقه، صالح بروجردی شاهین. بررسی نقش ارضای نیازهای روانی بنیادی و دیدگاه مردان با شکل پوشش بانوان در استان لرستان. 1390. Available from: https://sid.ir/paper/811482/fa

    IEEE: کپی

    راحله محمدی، صدیقه زکی خانی چگنی، و شاهین صالح بروجردی، “بررسی نقش ارضای نیازهای روانی بنیادی و دیدگاه مردان با شکل پوشش بانوان در استان لرستان،” presented at the همایش هجوم خاموش. 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/811482/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button