مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

900
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

961
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

چالش های ناظر بر طراحی و تولید برنامه درسی با رویکرد کاهش تمرکز

نویسندگان

قاسم پور حسین

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 این مقاله بر اساس مطالعات حاصل از طرح پژوهشی «بررسی و تدوین چارچوب راهنمای برنامه درسی» و تجارب کاربردی نگارنده در حوزه برنامه ریزی درسی تهیه شده است. هدف آن بررسی چالش های موجود در به کارگیری رویکرد کاهش تمرکز بوده است. تمرکز و عدم تمرکز پدیده ای کاملا واقعی است که در تمام نظام ها به صورت آشکار و پنهان خودنمایی و تاثیرگذاری دارد. نتایج تحقیقات و پیوستار تمرکز و عدم تمرکز نشان می دهد که هیچ سازمانی صرفا در حالت تمرکز و عدم تمرکز قرار ندارد. بنابراین در این نوشته طرح «بکارگیری رویکرد کاهش تمرکز» پیشنهاد شده و چالش های پیش روی نظام برنامه ریزی درسی مورد بررسی قرار گرفته و مفروضات و راهکار کارهایی نیز ارایه شده است. برای به کارگیری رویکرد کاهش تمرکز باید وضعیت برنامه ریزی درسی در حوزه طراحی, الگوهای برنامه ریزی, عناصر و مولفه های برنامه, مهندسی برنامه, عناصر نظری برنامه ریزی درسی تبیین و روشن شود. نتایج این بررسی و تحلیل نشان می دهد که در طراحی برنامه باید الگویی ترکیبی از منابع اطلاعاتی سه گانه تنظیم گردد و عناصر برنامه با در نظر گرفتن اصل انعطاف انتخاب شود. خاستگاه برنامه باید در حد فاصل بین عام و خاص باشد, دامنه مشارکت گروه های دخیل در برنامه ریزی درسی تا مجریان و مدیران گسترش پیدا کند و انعطاف برنامه تا حدی باشد که معلم را در فرایند آموزش فعال کرده و امکان دخل و تصرف را برای استان ها و مناطق محلی فراهم کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم پور، حسین. (1384). چالش های ناظر بر طراحی و تولید برنامه درسی با رویکرد کاهش تمرکز. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. SID. https://sid.ir/paper/816063/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم پور حسین. چالش های ناظر بر طراحی و تولید برنامه درسی با رویکرد کاهش تمرکز. 1384. Available from: https://sid.ir/paper/816063/fa

    IEEE: کپی

    حسین قاسم پور، “چالش های ناظر بر طراحی و تولید برنامه درسی با رویکرد کاهش تمرکز،” presented at the همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه ریزی درسی. 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/816063/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button