مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,621
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

851
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر- جنین بر سلامت روان مادران نخست باردار در سه ماهه سوم بارداری

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 109

چکیده

 زمینه و هدف: سلامت روان مادر طی دوران بارداری بر رشد جنین و متعاقب آن بر سلامت کودک تاثیر بسیار مهمی دارد. بنابراین استفاده از روش های مختلف جهت ارتقای سلامت روان نقش موثری در کاهش مشکلات مادر و کودک خواهد داشت. بر این اساس, پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر- جنین بر سلامت روان مادران نخست باردار انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مداخله ای می باشد که بر روی 83 نفر مادر باردار واجد شرایط انجام شد که از جمعیت آماری زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به طور تصادفی بین دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده شامل فرم مصاحبه, پرسشنامه دلبستگی مادر- جنین کرانلی و سلامت عمومی (GHQ) بوده است. برای گروه مورد, کلاس های آموزش رفتارهای دلبستگی مادر-جنین برگزار شد و گروه شاهد, مراقبت های معمول بارداری دریافت نمودند. نمره سلامت روان و دلبستگی مادر- جنین قبل و بعد از مداخله در دو گروه سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مجذور کای, فیشر, من ویتنی و تی استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین نمره سلامت روان قبل از مداخله در گروه مورد و شاهد اختلاف آماری معنی داری نداشت (p=0.51). میانگین نمره سلامت روان بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی داری داشته است (P<0.001). همچنین میانگین نمره دلبستگی بعداز مداخله در دو گروه اختلاف آماری معنی داری داشته است (p<0.001).نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان می دهد که آموزش رفتارهای دلبستگی مادر-جنین می تواند موجب افزایش دلبستگی و سلامت روان مادر گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عباسی، علیه، اسماعیلی، حبیب اله، تفضلی، مهین، و حسن آبادی، حسین. (1387). تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر- جنین بر سلامت روان مادران نخست باردار در سه ماهه سوم بارداری. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 15(2 (مسلسل 48))، 104-109. SID. https://sid.ir/paper/81943/fa

Vancouver: کپی

عباسی علیه، اسماعیلی حبیب اله، تفضلی مهین، حسن آبادی حسین. تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر- جنین بر سلامت روان مادران نخست باردار در سه ماهه سوم بارداری. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1387؛15(2 (مسلسل 48)):104-109. Available from: https://sid.ir/paper/81943/fa

IEEE: کپی

علیه عباسی، حبیب اله اسماعیلی، مهین تفضلی، و حسین حسن آبادی، “تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر- جنین بر سلامت روان مادران نخست باردار در سه ماهه سوم بارداری،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 15، no. 2 (مسلسل 48)، pp. 104–109، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/81943/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا