Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

549
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

470
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر-جنین در مادران نخست باردار

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 31

چکیده

 زمینه و هدف: دلبستگی مادر-جنین از اجزای اصلی دستیابی به هویت مادری است. یکی از راهکارهای توصیه شده در این مورد, توجه به حرکت جنین است. در این پژوهش تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر-جنین در مادران نخست باردار بررسی و مقایسه شده است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 47 مادر باردار از مراکز بهداشتی درمانی منتخب, در سال 1394 به روش نمونه گیری آسان انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نحوه کنترل و ثبت روزانه حرکت های جنین به صورت فردی آموزش داده شد. سپس شرکت کنندگان گروه اول از هفته 24 تا 28 و گروه دوم از هفته 28 تا 32 بارداری, به شمارش و ثبت روزانه حرکت های جنین در فرم های مخصوص پرداختند. پرسشنامه دلبستگی مادر-جنین Cranley در ابتدا و انتهای مداخله در هر گروه تکمیل شد. تجزیه تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و سطح معنی داری 05/0>P انجام شد. آزمون آماری تی زوج برای مقایسه میانگین نمره دلبستگی مادر و جنین ابتدا و انتهای مطالعه در هر گروه و آزمون آماری تی مستقل برای مقایسه بین گروهی استفاده شد. یافته ها: در ابتدای مداخله میانگین نمره دلبستگی مادر-جنین در گروه اول 62/11 ± 63/86 و در گروه دوم 93/8 ± 50/90 بود و تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. پس از پایان مداخله میانگین نمره دلبستگی در گروه اول و دوم به ترتیب 81/10 ± 30/96 و 40/11 ± 92/95 شد. تغییر ایجاد شده در هر گروه معنی دار بود (گروه اول: 001/0>P, گروه دوم: 01/0>P), اما تغییرات میانگین نمره دلبستگی بین دو گروه معنی دار نبود. نتیجه گیری کلی: آموزش شمارش روزانه حرکت های جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری تأثیر مشابهی با یکدیگر بر دلبستگی مادر-جنین داشت. برای بررسی دقیق تر تأثیر هر مداخله, انجام این مطالعه با گروه کنترل توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، کبری، صالحی، زهرا، و سهرابی، زهرا. (1396). مقایسه تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر-جنین در مادران نخست باردار. نشریه پرستاری ایران، 30(109 )، 23-31. SID. https://sid.ir/paper/114417/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی کبری، صالحی زهرا، سهرابی زهرا. مقایسه تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر-جنین در مادران نخست باردار. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1396؛30(109 ):23-31. Available from: https://sid.ir/paper/114417/fa

    IEEE: کپی

    کبری صالحی، زهرا صالحی، و زهرا سهرابی، “مقایسه تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر-جنین در مادران نخست باردار،” نشریه پرستاری ایران، vol. 30، no. 109 ، pp. 23–31، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114417/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا