مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فراوانی علائم ادراکی – شنیداری اختلالات صوت در اساتید

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 184

چکیده

 زمینه و هدف: اختلالات صوت از شایعترین اختلالات در مدرسان میباشد و علاوه بر تاثیر بر ارتباطات روزمره, جنبه های شغلی آنها را نیز دچار مشکل میکند. هدف این مطالعه بررسی فراوانی علائم ادراکی – شنیداری اختلالات صوت در اساتید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 94-93 بود. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی – مقطعی, تحلیلی تعداد 85 مدرس پس از اخذ رضایت نامه آگاهانه وارد مطالعه شدند و دو پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک و شاخص مشکل صوتی (VHI) را تکمیل نمودند. سپس صدای هر فرد هنگام گفتار محاوره و اجرای آیتم های نیمرخ ارزیابی ادراکی – شنیداری(آتشا) صوت ضبط شد و توسط دو گفتار درمان مورد بررسی قرار گرفت. داده های بدست آمده در نرم افزار SPSS (نسخه 16) با کمک روشهای آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج آزمون آتشا نشان داد 7/64 درصد از اساتید دچار اختلال صوت با میانگین شدت 9/15 ± 75/28 بودند. شایعترین اختلالات, نفس آلودگی, تشدید غیر طبیعی و خشونت صدا بود. نتایج پرسشنامه VHI نشان داد 17/81 درصد از اساتید در یکی از جنبه های فیزیکی, عملکردی, عاطفی وابسته به صوت دچار مشکل بودند. همچنین بین اساتید مبتلا و غیر مبتلا به اختلالات صوت در این شاخص تفاوت معنی داری وجود نداشت ( 23/0 = P ). نتیجه گیری: نتایج نشان داد فراوانی علائم ادراکی شنیداری اختلالات صوت در اساتید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بالا می باشد. از اینرو اقدامات صوت درمانی برای این افراد پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کمیلی، زهرا، شهیدی ارقینی، محدثه، محمودآبادی، نجمه، و شفیع مجددی، محمد. (1398). بررسی فراوانی علائم ادراکی – شنیداری اختلالات صوت در اساتید. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 26(2 )، 177-184. SID. https://sid.ir/paper/82165/fa

    Vancouver: کپی

    کمیلی زهرا، شهیدی ارقینی محدثه، محمودآبادی نجمه، شفیع مجددی محمد. بررسی فراوانی علائم ادراکی – شنیداری اختلالات صوت در اساتید. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1398؛26(2 ):177-184. Available from: https://sid.ir/paper/82165/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کمیلی، محدثه شهیدی ارقینی، نجمه محمودآبادی، و محمد شفیع مجددی، “بررسی فراوانی علائم ادراکی – شنیداری اختلالات صوت در اساتید،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 26، no. 2 ، pp. 177–184، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82165/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button